• Lodjuret

Brunt i handfatet

Håller på att renovera min nyköpta lägenhet för fullt men av flera olika anledningar så kommer badrummet få vänta till våren. Enligt mig är det värsta att handfatet ser så ofräscht ut eftersom det är brunt där vattnet stått och runnit.
    Någon som har något tips på en tillfällig lösning tills det slängs ut?
    Kan man måla med kakelfärg eller finns det någon dunderhuskur som minskar problemet?

• Svar på tråden Brunt i handfatet
  • Lilanthe

Går det inte att bleka bort? Med något superduperblekmedel?

• NeaVida

klorbort eller indurent ska ta bort kalkavlagringar bra - har dock inte fått tag på det själv än, så...

• stinamaria

Min toalett var sån när jag flyttade in och jag använde tomik på det och då försvann det.

• Tingilya

Jag har använt vanligt klorin...fyll upp handfatet och häll i klorin och låt det stå å verka ...det har funkat för mig iallafall

• hampo

Vim, eller Jif, kanske det heter nu.

§ alla har vi varit små §
  • Rockmama

Du kan remaljera handfatet, antingen genom att anlita en firma eller köpa emaljeringsfärg. Vet inte riktigt hur man gör men kolla i affären eller googla på remaljering!

• Rockmama

Citronsyra kan man testa också!

• Lilanthe

Tur att det inte handlade om det jag först trodde när jag såg rubriken dock.

• Fidelis ad urnam

testa citroncyra, fungerar utmärkt.
    Sedan finns det ett rengöringsmedel att köpa, kostar runt 12-15 kr flaskan och heter Kalkosan. Häll på direkt på missfärgningen och låt verka i 10 min, torka med en fuktig trasa och skölj av.

• maha6305

Precis som andra också skrivit... syror gillar att käka rost.

Dessutom gillar syror kalkavlagringarna i kröken i toaletten. Men det behövs tid.
    Häll en slatt ättiksyra i WC innan ni reser bort nästa gång så det får tid på sig så ska ni få se.

• Euphorbia

jag bruka hälla toalettrengjöringsmedel på sånt som inte går bort med vanligt medel.
    Det har man alltid hemma, och det hjälper mot det mesta, låt det verka en stund bara.

• speedy gonzales

skurpulver funkar jättebra!

• emmasa

Finns ett rengöringsmedel som heter cilit bang? en lila flaska med orange sprayhals. Den är kanon, funkar på allt.

Zach Maximus 2oo5-12-o9
Svar på tråden Brunt i handfatet