• 3 barns mor

Kyligt i sovrummet

Har en dotter på 4 v. och hon blir kall om händerna och ansiktet på nätterna. Man känner att det är kyligt i sovrummet. men enligt hyresvärden räcker det med 20 grader. och jag har mätt till 21-22 grader nånting.

Vad gör man åt det ? Ska hon sova med vantar ?

• Svar på tråden Kyligt i sovrummet
  • J o E

gtr - 21-22 grader är ju nästan för varmt för ett barn(en människa) att sova i om de ska sova gott! Små barn blir kalla om händer och fötter eftersom cirkulationen inte riktigt kommit igång i hela kroppen än, men det är absolut inge farligt. På bvc sa de till mig att man aldrig ska känna på en bebis händer för att se om hon är kall, utan på ryggen. Om ryggen är lagom varm, så är barnet också lagom varmt.

Människor sover bättre om de har det lite svalare i rummet. Dock ska ju ditt barn ha helkroppspyjamas och varm filt (dock ej duntäcke förrän hon är 1 år).

• Maluzalo

Jag håller med föregående, J o E.
    Jag fick lära mig att man känner i nacken på bebisarna om dom ar kalla eller varma.

• 3 barns mor

ja jag vet att 21-22 grader är varmt i sovrummet men man känner direkt när man går in där att det är kallt. Även jag fryser när jag sover .

Och hon har helkroppspyjamas och varm filt för under filten är hon lagom varm.

• J o E

Ja, då kan du ju sluta oroa dig! Som sagt, så små bebisar är ofta kalla om händer och fötter

• Smilla75

Vi har 17 grader och det är inga problem med vår 8 månaders. Har filt.

• Speedway

Sådär va kall om händerna och ansiktet va min dotter oxå, men vi hade ungefär 20 grader i huset. Så det är ingen fara.

• Lotten

Min son som är snart 8 månader e lika kall på fötterna på nätterna som han var när han var liten bäbis. Fast nu håller han på och sparkar av sig täcket och inte vill han ha pyjamas med fötter. Min dotter som är 2½år e fortfarande kall på fötterna när hon vaknar. Vi har väl runt 23 grader i lägenheten men det e svalare under natten. båda mina barn sover bra hela nätterna

• Neko

Jag tycker 21 grader känns jättekallt, så har vi inomhus på vintern och både jag och babyn fryser. Jag har på honom långärmade bodys + byxor och strumpor och två filtar och han känns ändå sval.

På sommaren har vi ca 26 grader inomhus och om han då sover utan filt och strumpor med kortärmad body och byxor så är det perfekt. Önskar att vi kunde ha så varmt hela året runt :P

• Speedway

Vi har för övringt väldigt svalt i sovrummet, när vi har eldat i kakelugnen blir det jättevarmt, då vaknar min dotter av att det är för varmt. När vi inte eldar så sover hon hela natten. Man sover bättre när det är svalt.

• Neko

Jag tycker min son sover bättre när det är varmt. Ifall vi hr varit ute och gått med vagnen och han haft ytterkläder på sig så somnar han direkt vi kommer in, före jag hunnit ta av honom ytterkläderna. Nu tar jag ju oftast av dem ändå för jag har hört att det inte är bra att de är så varma men det känns lite småtaskigt när han tycker det är varmt och mysigt :P

• polly79

Tack för tipsen "J o E" och "Maluzalo" ! Min sambo är en riktig fryskyckling, vilket medför att han tror att sonen också fryser konstant! Jag däremot tycker att det är viktigt att ha svalt i sovrummet, och det är bra för sonen också, så jag tror det är farligt att bylsa på dom för mycket! Om sambon fick välja, skulle bäbisen sova med strumpor på! Något som jag själv skulle uppleva som ren tortyr!! Får jämt höra att "han är ju iskall om händerna" (det är han inte). Nu blir det till att känna på ryggen/nacken istället!

• J o E

Polly:
    Ja visst är det så! Du kan också hälsa din man att på min bvc och bb var de mycket noga med att poängtera att föräldrar i Sverige väldigt, väldigt ofta klär sina barn alldeles för varmt. Man ska känna på ryggen ofta, är den het eller svettig så har barnet för mycket kläder på sig. De sa att det var absurt att bylsa på en bebis lager på lager, stoppa in henne i en fleeceoverall och sedan lägga i en barnvagn med åkpåse och fårskinn (vilket jag ser mååånga göra här i Stockholm på hösten/vintern). Stackars ungen blir stekt....

• Ronsa

Vaddå pyjamas inte har min son pyjamas det är väl ändå inte ett måste. Sover dom skönt så varför ha sådan på då?

• J o E

Ronsa:

Klart man inte behövar pyjamas! Men jag menade att om man har det svalt i rummet (vilket jag tror är bäst för sömnen) så kan det vara bra om bebisen inte ligger i bara blöja. Har man 20-22 grader i rummet så behövs ju ingen pyjamas. Sen pratar vi om små bebisar inte större barn

• malinkat

J o E
    det är därför vi har pyamas... sonen är varm av sig men sparkar gärna av sig täcket. Därav pyamas, annars blir det nog lite svalt.

• ECB

Varför ska man inte ha täcke före ett års ålder?

• Ronsa

J o E: Jag anade att det va mindre. Min är bara 14dagar gammal.

Svar på tråden Kyligt i sovrummet