• MossaQ

Bostadskö för barn - Sthlm

Vad finns det för bostadsköer som jag kan ställa mina döttrar i? Vad jag förstått är det nästan det ända sättet för en ungdom att få egen bostad när det är dags att flytta hemmifrån, att de stått i kö sedan de var små.
    - Ja, eller att köpa bostadsrätt - men det rör sig om väldigt stora belopp...

• Svar på tråden Bostadskö för barn - Sthlm
  • Lidenborg

Vår son står i kö hos Stockholms Kooperativa Bostadsförening (www.skb.org) Det har han gjort sen han var 4 månader...

• sarsaparilla

Hihi... samma tips som Lidenborg visst..

• glasbubblan

Är SKB hyresrätter? I så fall ska jag ställa min son i kö där bums. Annars verkar det vara 18 årsgräns för hyresrättsbostadsköer på de flesta andra håll.

• Malllis

Oj, jag blev helt paff när jag såg den här tråden. Tänk va olika det kan vara med bostäder i landet... Jösses.

• glasbubblan

Hmmm... det verkar rätt dyrt för att vara hyresrätter.

10.000 + 250 kr/m2 + 250 kr/år + medlemsavgift och därefter hyra.

Det är ju ungefär som att köpa en hyresrätt vitt...

Om vi säger att vi vill ha en lägenhet på 50 kvm och att det kommer ta 20 år att få den
    1500 i medlemsavgift
    500 per månad i 20 år = 10.000
    250 kr per år i 20 år = 5.000
    245 kr/m2x50 m2 = 12.250

Och då är vi uppe i 10.000+5.000+12.250 =27.250 kr.

Jag är tveksam...

• MossaQ

Glasbubblan: Men de har väl någon form av maxbelopp som du betalar. När du nått upp till det behöver du inte spara något mer?!

Vi har funderat på SKB, den lilla tjejen är med där. Hennes farfar gav det till henne i doppresent.
    Ska nog ställa den stora tjejen där oxå....

Finns det inget annat? Allmännyttan eller har den avvecklats helt!?

• glasbubblan

MossaQ, ja, man måste spara ihop 500 spänn om året tills man har 10.000 för att öht få en lya. Sen betalar man per kvadratmeter ovanpå. Ungefär som i mitt lilla räkneexempel. Det stod något om max 10% av produktionskostanden när det gällde nya lägenheter, men 250 spänn per kvadratmeter blir ju lite ändå... Och så är det ju årsavgiften... Jag vet inte, men jag är skeptisk. Då kan man ju lika gärna sätta trettio papp i en fond som lär ha vuxit rejält på 20 år så man har kontantinsatsen till en bostadsrätt istället. Det är ju ändå en investering till skillnad från en hyresrätt. Men alla tycker ju olika.

Svar på tråden Bostadskö för barn - Sthlm