• samsara

Liten fontanell

Min 3 månaders dotter har en liten fontanell, där har aldrig varit ngt "hål" utan läkarna och vår bvc-sköterska har påpekat detta från början,men har velat se om huvudet växer som det ska. Nu gör det tydligen inte det, hennes huvudomfång var 36 när hon föddes och nu är det 39.
    Finns här ngn som har barn med samma problem? I så fall, vad görs då?

Vi ska på återbesök om14 dgr.

• Svar på tråden Liten fontanell
  • tez84

hej..nä vi har ju inget problem..Men min dotters huvud var 35 när hon föddes och vid 3 månader så var det 40..Men ingen har sagt nått.Men det är klart hon har ju haft fontanellen som vanligt...Ville bara säga att jag håller tummarna för att det går bra så att din dotters huvud inte slutar att växa..... Lycko kramar från oss

• samsara

Tack tez!

Verkligen ingen alls?? Jag är lite orolig!

• Maggis

Vår son hade liten fontanell och där höll de ett extra öga på huvudomfånget. När han var 3 månader så ansåg de att kurvan planade så vi remitterades till barn (där läkaren hade avvikande uppfattning; alltså att huvudet var OK) men för säkerhets skull blev det röntgen. Allt var bra, dock.

Vad jag förstod så är det inte superovanligt med pyttiga fontaneller och åtgärden (om det slutar växa) är ganska lätt. Vi fick i alla fall höra att det inte var något att oroa sig för och att de inte såg det som något stort problem som skulle vara svårt att göra något åt.

Kom också ihåg att det kan handla om mätfel; måttbandet kanske hamnar lite snett jämfört med sist och då får man ett annat värde.

Lycka till! Det kommer säkert gå jättebra.

//Maggis
  • tez84

ja det förstår jag att du är man kan ju aldrig låta bli att oroa sig 1000 gånger mer än vad som säkert behövs.... Försök att tänka possitivt så får du gärna skriva och berätta hur det går för er...kram på er

• feb2006

Hur gick det? min sons fontanell uppe på huvudet är ihopvuxen redan vid 9 mån. Har blivit remitterade till Sahlgrenska för en yttre bedömning. Är livrädd för att det skall bli en operation!!! Någon som har varit med om liknande????

• samsara

Det har gått bra, men huvudet växer väldigt sakta, en halv cm om månaden. Vi ska titta på det efter nyår igen.
    Usch, förstår att du är rädd, men jag hoppas att det ordnar sig.Och om det blir operation är det för er sons bästa, du får tänka så  även om det är hemskt.

• nacka41

Min dotter har en liten fontanell. Hon är röntgad och har varit på undersökning hos kirurgen som vill se om huvudet växer som det ska. Hon är lite platt i bakuvudet och den platthet hon har kan man tydligen inte åtgärda med en hjälm.

Storebror är opererad pga en sammanväxt på sidan av huvudet. Han var platt på ena sidan.
    Visst var det jobbigt med en operation samt hjälm efteråt i ca 6 månader. Men idag är han en pigg krabat på 4,5 år.

• räka

Hej! När min dotter föddes hade hon huvudomfång 32 cm och när hoh var 3 månader 39 cm och vid 5 mån 41 cm vid 8 mån 43,5 !
    Ingen har sgt något till mig. Jag tror att du behöver inte oroa dig! Ha det bra!

Svar på tråden Liten fontanell