• eire

Bra frysa in recept?

Några bra förslag på mat som man kan ta fram sedan när man har nyfödd+2-åring att ta hand om? Vill ej slänga i mig mackor för att man inte har tid att laga mat, så blev det förra gången...Gärna matiga soppor typ gulasch och liknande! Har inga bra recept...

• Svar på tråden Bra frysa in recept?
  • Krickelin

Det är ju alltid bra átt ha en massa olika grytor och pastasåser i frysen som man bara kan ta upp och värma och koka pasta, ris, potatis eller vad man nu vill ha till..

• eire

Jo, det var just sådana recept jag var ute efter...

• Krickelin

Ja.. men du kan väl kolla i en helt vanlig kokbok eller gå in på www.ica.se eller www.arla.se

OCh du har väl en massa vardagsrecept som du gillar själv som du kan göra storkok av och frysa in? Gäller bara att vara lite fiffig, göra portionsbitar av en paj och frysa in. Frys lite vad som helst i Creme fraiche och gräddfilsburkar, gräddkartonger eller vad som helst i lagom storlek

• Pokoyo

Köttfärssås! Sedan, förutom till pasta, kan du ha det i lasagne (ok pasta), chili con carne, fyllda paprikor och mycket mer!

• Jennie L

Chili con carne är väldigt bra att frysa in och ta fram och bara värma!

• Jennie L

Ojdå, såg nu att Pokoyo nyss skrev det...

• nystros

Köp en massa köttfärs och gör köttbullebiffar på en stor plåt som man steker i ugnen.

Man kan blanda i vad man har hemma, förutom salt och peppar t.ex

mixade oliver
    mixad soltorkad tomat
    basilika eller persilja
    fetaost
    ajvar relish
    ägg

• nystros

...fortsättning

sen kan man frysa in dem, och antingen äta dem till couscous eller pasta el. potatis eller på macka/pitabröd t.ex värma dem i tomatsås.

• October

pizzabullar tycker jag funkar bra, det är lätt att äta på stående fot också och för mannen att ta med till förlossningen. Vanligt recept på pizzadeg (jag använder Jamie Olivers, något som innehåller durumvete är bra, blir inte så degigt) Sen gör du bullarna efter kanelbulleprincip, bre ut tomatsås, på med kryddor, och vad du gillar, ej för klumpig fyllning. Förslag kan vara stekt köttfärs, kanske tacokryddad, finhackad lök, soltorkade tomater, riven ost så klart, finhackad kryddkorv, skinka, champinjoner, ja vad man gillar helt enkelt. Rulla ihop till rulltårta och skär i bitar och lägg på bullformar eller bakplåtspapper och grädda som pizza, man ser när de är klara. Lasagne funkar också bra att frysa i portionsbitar.

• stellaluna

Detta receptet på matig soppa fick jag av en väninna och det äter vi ofta när vi har lite bråttom...

Ingredienser:
    1 gul lök
    1 förp. krossade tomater med basilika
    1 hönsbuljongtärning
    1 förp. milda mini (matl.grädde)
    1½ dl valfri pasta (t ex pastaskruvar el makaroner)
    vatten efter behov
    ev färsk basilika

Skiva och fräs löken mjuk i en kastrull. Häll över krossade tomater, buljongtärning, pastaskruvar och ca 1 dl vatten ( kan behövas mer eftersom pastan suger upp mycket vätska). När pastan är färdigkokt så häll i matl.grädden och rör om. Koka upp och servera. Går bra att frysa in men hoppa över grädden då och tillsätt den när ni ska äta istället (grädden kan bli lite gryning om man fryser in det, det är inte farligt men ser kanske inte lika gott ut)
    Smaklig måltid

• MN72

Tacokryddad köttfärs funkar bra att göra soppa av. Koka upp med vatten och lägg i lite makaroner och nån grönsak tex majs.

Fläskpannkaka
    Gratänger tex makaronilåda eller ris och kassler

• Squeezetoy

Ris är oftast inte så kul efter infrysning, men ris går ju ändå rätt fort att koka. Gör grytor och frys in i lagom stora portioner. De går snabbt att tina upp. Och om man gör en basgryta som egentligen bara är buljongen och grytbitarna så går det lätt att variera den beroende på vad man är sugen på. Då kan man hälla i oliver, svamp, syltlökar, bitar av kryddig krov, grädde, creme fraiche...

Gulach är ju suveränt att frysa in.
    Jag brukar göra ganska stor sats när jag gör.
    Så ca 700g färs
    1 förp krossade tomater
    1 förp passerade tomater
    buljontärning och vatten
    Hackad svettad lök
    Paprika i hackad i bitar
    chili pulver
    paprika pulver
    vitlök
    salt
    peppar
    Potatis, tärnad. Läggs i mot slutet, när det andra fått koka ett tag. Soppan är klar när potatisen är färdig.
    Smaka av till du är nöjd med smaken, använd de kryddor du gillar mm. Min soppa blir ofta mer gryta än soppa. Jättegott med lite creme fraiche-klick i tallriken när man äter.

En god fisksoppa, med Saffran och Chili.

200 g laxfilé
    200 g torskfilé
    4 st potatis(ar)
    2 st morot/morötter
    0,5 st purjolök(ar)
    2 st tomat(er)
    2 st vitlöksklyfta(or)
    1 st chilifrukt
    0,7 l fiskbuljong
    2,5 dl vitt vin, torrt
    1 påse saffran
    2 msk färsk dill
    1 msk färsk basilika
    salt och peppar

1. Skär fisken i lika stora bitar (ca 2x2 cm). Strimla purjolöken. Skär potatis, morot och tomat i grova bitar.
    2. Koka upp fiskbuljong med vin, saffran, potatis, morot och vitlök. Låt koka i ca 10 min.
    3. Tillsätt finhackad chili. Smaka av med salt.
    4. Låt koka några minuter, tillsätt sedan fisken, tomaterna och purjolöken.
    5. Koka i ytterligare 5 minuter.
    6. Strö över hackade, färska örter och servera med bröd.

Och den mycket god med en klick creme fraiche till

Svar på tråden Bra frysa in recept?