• Rastafairy

Ersättning under praktik

Undrar vad man kan få för ersättning under praktikperiod om man inte är berättigd A-kassa.

Kankse Alfakassa då för en som gått gymnasiet och är över 20 (som jag) men det är väl bara under en kort period? Och sen måste man ha vart inskriven på arbetsförmedlingen en tid innan man kan få detta med och jag har bara vart inskriven i ca nån månad förr. Va skall man leva på tills dess man fått Alfakassan?

Soc skulle hänvisa till att sambon är försörjningskyldig så dit går de inte o vända sig.

Är det nån som vet lite mera?
    Efter en Alfakassa period är det nått annat man får då?

• Svar på tråden Ersättning under praktik
  • Miss USA

Det betalas ut genom FK men det är AF som beviljar aktivitetsstöd när man är i olika åtgärder.
    Kolla med arbetsförmedlingen.

• Rastafairy

Ärligt talat..ja fattar inte exakt hur mkt ja skulle få...:-S

"Hur stort aktivitetsstöd får du?
    Uppfyller du villkoren för ersättning från arbetslöshetskassan eller är utförsäkrad får du maximalt 680 kronor och lägst 320 kronor per dag i aktivitetsstöd. Ditt aktivitetsstöd per dag blir oftast lika stort som din arbetslöshetsersättning. För att du ska få ett högre belopp än 320 kronor per dag måste du fortsätta att betala medlems-/anslutningsavgifterna till din arbetslöshetskassa även under den tid du får aktivitetsstöd.

Om inte avgifterna betalas sänks aktivitetsstödet till 320 kronor per dag. Detta gäller under förutsättning att du gör anmälan till Alfakassan med blankett ?Anmälan om arbetslöshet? (finns hos arbetsförmedlingen). Anmälan om förändring ska även göras till arbetsförmedlingen. I annat fall sänks aktivitetsstödet till 223 kronor per dag. Dessutom blir du återbetalningsskyldig för aktivitetsstöd som du på grund av obetalda avgifter fått för mycket. Om du uppfyller villkoren för förhöjt aktivitetsstöd kan du i vissa fall få maximalt 730 kronor per dag under högst 100 dagar."

Det säger knappt mig nått...är ja trög eller? De känns som en soppa..förstår knappt nått...

Hur mkt är de ja kan leva o försörja mitt barn med?

• jacke83

Jag får ut mellan 3500-3600 varje månad när jag är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

• Rastafairy

jävla skitregering....

Jaha då får man kankse plugga vidare o dra på sig ännu större lån då

• Rastafairy

jacke83 ok. inte mkt men de är pengar iaf...
    Svårt nog att få jobb i dag..praktikplatser mm borde ju ge en en chans till jobb.

• jacke83
    Rastafairy skrev 2006-10-31 13:55:47 följande:
    jävla skitregering....Jaha då får man kankse plugga vidare o dra på sig ännu större lån då
    Var samma sak med den förra regerigen.
  • Anonym

Vet inte om det ser lika ut i hela alndet, kan bara svara för hur det har varit för mig, bor i haninge, stockholm. Efter tre månader på arbetsförmedlingen blev jag hänvisad till kommunens arbetscentrum och därigenom har jag nu en praktikplats. Jag är inte berättigad till a-kassa eller försörjningsstöd (sambon jobbar). Jag får 3280kr skattefritt i månaden från kommunen i aktivitetsstöd/utvecklingsersättning eller något liknande. Hade jag varit berättigad till någon a-kassa hade det varit försäkringskassan som betalat ut det och i nivå med lägsta a-kassan eller det man är berättigad till. Hade jag varit berättigad till försörjningsstöd från soc hade jag fått aktivitetsstöd/utecklingsersättning motsvarande försörjningsstödet.

Vet inte om det hjälper ngt för dig i din situation

• Rastafairy

tack anonym..de ja fattar är att ja skall gå till arbetsförmedlingen iaf sen efter min föreldrarledighet om ja inte lyckats få jobb anmäla mig som arbetssökande där o ansöka om att få praktisera?

• Novus

Det ligger på 300 kr om dagen ungefär om man inte har högre Akassa. På detta tillkommer ju skatt dessutom.
    Att få praktik är inte det lättaste  och jag skulle nog se chansen att få det nu som väldigt väldigt liten om du inte har turen att bo på ett bra ställe. Jag ville ha praktik i april, mne då var redan pengarna slut för detta ändamål. För hela året var alltså pengarna slut i april! Tänk då på att det är november snart och dessutom så kommer de få mindre pengar till sånna här saker.

Synd tycker jag då praktik är ett bra sätt at få arbetserfarenheter

• Rastafairy

tänkte på detta som ett alternativ efter min föreldrarledighet..bebisen kommer i februari. sen är ja ledig ca ett år.

vi bor i småstad/lantort (Hedemora)

har ja inte fått jobb funderar ja på alternativ att kunna försörja mig.

• Anonym (AF)

Ersättningsnivåerna skiljer sig lite beroende på vilken sorts beslut AF tar för din praktik. Men om man har beviljad a-kassa eller alfa-kassa så får man ALLTID aktivitetsstöd från AF (betalas ut av försäkringskassan)samma summa, oavsett vilket beslut man går på.
    Har du inte någon a-kassa och gör praktik via "Ungdomsgarantin" (20-25 år) så får du 3280kr/mån. Gör du en praktik under beslutet "Arbetspraktik" får du 223kr/dag (skattepliktigt).

Alfa-kassa är samma sak som a-kassa. Du måste uppfylla vissa vilkor för att få ersättning. (www.alfakassan.se). Blir man beviljad en ersättningsperiod så är den på 300 dagar. Sedan är det slut. Möjligeheten till förlägning har funnits, men nu planerar regeringen att ta bort den.

Förutsättningarna för praktik är oftast mycket goda, men såklart varierar det beroende på vart man bor. Alltså hur villiga arbetsgivarna är att ta i mot praktikanter.
    Just nu är det väldigt osäkert vilka åtgärder som kommer att finnas kvar efter årsskiftet. Regeringen kommer att ta bort en hel del, däribland "ungdomsgarantin". På AF där jag jobbar så har vi för tillfället anvisningsstopp. Dvs att ingen får komma ut i något p g a regeringens neddragningar.

• Rastafairy

ja har hört igår att de inte går att få praktik längre. Vad gör man nu då?

Pluggar i mot nått man inte vet om man vill bli och låna ännu mera pengar?

• Anonym (AF)

Möjligeheten till praktik kommer med all sannolikhet finnas kvar. Men det kanske inte är så att alla kommer få det. Det är bara just nu som det väldigt stora begränsningar.

Svar på tråden Ersättning under praktik