• Giselle

Arbetslös och gravid?

Jag skulle vilja veta lite hur ni andra har gjort. Jag är arbetslös och har rätt bra a-kassa nu. Har varit arbetslös sedan våren och var nog lite lat i början när det gällde att söka jobb, och nu är det jättesvårt att få något, så nu har jag varit arbetslös ganska länge.

Och nu är jag ju dessutom gravid, kommer att föda i början av sept. Jag ser verkligen fram emot bebisen men unrdar lite hur det blir med pengar osv. Jag var till försäkringskassan och fick bara en svårföståelig brochyr och sen sa hon att barnmorskan skulle berätta mer sen. Sen ja! Men det kan ju vara bra att veta lite redan nu, så man kanske kan påverka lite hur mycket föräldrapenning man får sen mm.

Är det någon som vet hur det fungerar med föräldrapenning osv?
    Hur har ni själva gjort?

Ta hand om er!

• Svar på tråden Arbetslös och gravid?
  • Snos

Oh vad arg jag blir på försäkringskassan. Har själv blivit dåligt bemött där och ingen hjälp har jag fått.

Jag gick andra året på gymnasium när jag blev gravid men var tvungen att sluta pga av såååå svår graviditetsillamående. Jag missade helt enkelt för mkt.
    Men istället för att sjukskriva mig skrev skolan av mig vilket har gjort att jag inte kan få en del av studiebidraget jag har rätt till!

Det var ett elände att hitta jobb eftersom man mådde så dåligt och bara spydde. (Gick ned i vikt oxå) Mitt illamående gick inte över förrän vecka 18, 19.
    Och nu är det ingen som vill ha en för att man är gravid. Har heller inte pluggat klart!

Jag har haft jobb förrut, men försäkringskassan menar att jag bara kan få mammapengingen från mitt gamla jobb om jag har sjukintyg eller jobbar nu.

Men skolan har skrivit av mig... "så sjuk är jag inte" (och det stämmer väl , att vara gravid är ingen sjukdom)
    Och jobb får jag inte heller.

Försäkringskassan bara skakar på huvudet, klappar mig och säger: "Men lilla gumman, du kanske skulle ha tänkt på det här innan du blev gravid"

Så jag förstår dig att du tycker det verkar krångligt och svårt, ja lovar.

Hoppas det löser sig för dig ändå.
    Kramar

• Anna B

Jag vill inte skrämma dig, men grundregeln är att man ska ha jobbat minsta 8 mån för barnets födelse, annars får man lägsta ersättning, 180 kr/dag. Jag vet inte om a-kassa är SGI-grundande. Kräv att Fk förklarar vad som gäller för just dig!

Här finns en tråd om att vara arbetslös och gravid: www.familjeliv.se/Forum-1-5/m124686.html

• lilla m

Hejsan,
    jag är också arbetslös och gravid. Det FK talade om för mig var att A-kassa inte är inkomstgrundande utan att det jobb du hade innan är det som föräldrarpenningen baseras på. Jag hoppas verkligen att det är så.

Jag tycker du ska ringa eller besöka din FK för de ska förklara så man förstår. Det är en djungel av regler att lära sig och det tar tid. Kräv hjälp.
    Lycka till!

• tomtan

Jag e arbetslös sen 1,5 år tebax, vi bestämde att vi skulle skaffa barn eftersom jag inte får något jobb...Visst blir det tajt med pengar men det får vi ta.. Ta upp detta i f-gruppen, vi fick ingen hjälp alls att förstå broschyren de skickade ut..

• flowermoon

Är arbetslös sen mitten av juni. Eftersom jag blev gravid i augusti och det syntes nästan på en gång så har jag pratat med arbetsförmedlingen och det är enligt dem OK att stämpla vidare tills nedkomst (pågående första perioden 300-dagar). Jag ska självklart söka de jobb jag kan, men bör upplysa att jag är gravid och ämnar föräldraledig. Det innebär troligen ;o) att jag inte får nåt jobb. Och om jag mot förmodan skulle det så är jag nog bara att gratulera... Då har jag ju kneg efter föräldraledigheten. Nåväl, jag ska ha barn i mitten av maj och har liksom du varit orolig för min FP, men har ringt 2 ggr till FK och fått samma besked. Eftersom jag har haft fast anställning tidigare och jobbat ett tag så står jag kvar på samma sjukpenningnivå så länge jag inte får nåt nytt jobb. Det innebär faktiskt för mig att min FP kommer vara betydligt högre än a-kassa då jag har maximal penning.
    Ring o kolla med FK vilken SGI du står på. Eller så gör du simulering på deras hemsida www.fk.se - då får du faktiskt besked direkt.

Om dina a-kasse dagar börjar ta slut, måste du snacka med Arbetsförmedlingen så du får fler dagar innan du blir mamma. Det går dock ta ut FP redan 60 dagar innan beräknad förlossning. Inte så bra kanske - då går ju 60 dagar åt innan barnet ens är fött!

Tänk också på att det blir knepigt när du ska tillbaka till arbetslivet eftersom du kanske inte har så många a-kassedagar kvar. Har faktiskt det problemet själv. Väntar dock på konjunktursvänging. Jobbade tidigare inom IT-branschen...

• Giselle

Flowermoon-
    Jag tycker det låter som om vi har hanmat i ungefär liknande sits.

Jag har precis fått 300 nya dagar på a-kassan och jag har också den högsta dagpenningen nu. Går jag arbetslös till förlossningen så kommer ju i stort sett alla a-kassedagarna gå åt...men om jag skulle lyckas få ett heltidsjobb(vilket inte är särskilt troligt nu) så kommer jag förmodligen att få sämre lön än jag hade på mitt förra arbete - vilket i sin tur då resulterar i sämre föräldrapenning.

Jag skulle tycka att det vore ganska bra med ett deltidsjobb nu fram till jag skall föda, då kan jag spara in på a-kassedagarna, men jag är lite osäker på hurvida detta påverkar föräldrapenningen.

Jag vet inte, blir helt snurrig av allt det här......det är ju så dumt egentligen, har jag förstått allt rätt så tjänar jag mest rent ekonomiskt på att bara fortsätta vara arbetslös ända fram till förlossningen.

Men det löser sig nog på något sätt!

Svar på tråden Arbetslös och gravid?