• Jalica

galltvål - hur gör man???

Många har sagt att galltvål löser alla fläckar men....för mig funkar det inte...
    Har köpt flytande som jag har hällt lite på fläcken och även hällt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen men inte försvinner fläckarna. Hur gör ni som får bort fläckarna???

• Svar på tråden galltvål - hur gör man???
  • Mumin

Gnuggar och ev blötlägger. Man får bearbeta fläcken lite. Jag har iofs bara provat hård tvål, har för mig att den ska funka lite bättre.

After all... tomorrow is another day.
  • Jalica

kanske ska prova med den hårda galltvålen istället?!
    Nån mer som brukar använda galltvål?

• Bäbis06

jag brukar själv inte använda galltvål..men min mamma har en sån där hård tvål..och hon tycker att den funkar toppen brukar skicka min kläder till henne så får hon tvätta..*bortskämd *
    hon gnuggar med tvålen och lite vatten på fläcken,tills den är nästan borta..å sen in me allt i tvätmaskinen..ja inte tvålen da,men kläderna

• björkmamma

Gnuggar med vatten o galltvål tills fläcken är borta. Tvättar sen som vanligt.

• Jalica

Okej, tack för alla svar. Får nog gnugga lite bättre ;0)

• Stjärnstoft

Galltvål tar ju inte allt, men mkt.
    Men det kräver ändå lite jobb.
    Har lyckats få bort intvättade bananfläckar som inget annat bet på -men det tog en stunds arbete med tvålen.
    Körsbärsfläckarna ändrade bara färg dock - nu har tjejen stora blå fläckar på sin gula kjol istället för röda.

• Standly

Nu kommer jag & stör i tråden lite men VAR hittar man galltvål?

• Kräftmamma

Hittade sån tvål på Duka också!

• Mariiie

Hej!

Jag tycker inte att det flytande tvålet är lika bra som det fasta. Inte alls. När min kille va liten använde jag det fasta på allt och fick bort nästan alla fläckar jag hade. Och nu hitta ja ett flytande men fick inte alls samma resultat.
    Väldigt besviken!!

Det finns att köpa på Claes Ohlsson
    39:- för det fasta
    79:- för det flytande

Vet att vissa Duka och Hemtex oxå har.

/Mariiie

• Jenally

Jag brukar blöta fläcken och gnugga in galltvål (hård tvål). Sne får det ligga så ett tag, i någon timme eller tills jag har tid. Sen är det i princip bara att skölja plagget. Lite kanske man får gnugga. Men jag har fått bort nästan alla fläckar på det sättet. MEN jag vet inte om det kan skada tyget eller färger i tyget.

• Hella28

Jag har en hård galltvål (köpt på babyproffsen) som funkar kanon tycker jag, men jag undrar om man t ex kan använda den till sufletten på vagnen som inte går att tvätta i maskinenFundersam, och hur gör man då i så fall?

Svar på tråden galltvål - hur gör man???