• Seldonia

Vart bo i Norrköping?

Hej!

Jag, maken och bebin i magen ska flytta till Norrköping efter årsskiftet. Är det någon som har tips på vart i Norrköping man ska söka sig, vart det är bra/mindre bra att bo?
    Jag har ju aldrig varit där själv, så jag har ingen koll på stan. Tar tacksamt emot tips om vart det är bra att bo med ett litet barn.

• Svar på tråden Vart bo i Norrköping?
  • MINI25

Flyttar ni från en större stad?

Kanske OT, men Norrköping är en av de värsta hålorna på jorden. Min mormor och kusiner bor där...
    Det är fint längs ån inne i stan och ute i Lindö. Sen finns det en massa som INTE är fint. Kan dock inga namn.

Hoppas att ni kommer att trivas iallafall!

• Mian80

Hej

Har ni några speciella önskningar om hur ni vill bo?? Själv bor jag i ett område som heter Ljura, nära till stan, mycket grönområden. Hyrorna är ok, lite lägre standard på lägenheterna men de håller på att renovera dem, det finns även nyare lägenheter i detta område om man är beredd att betala lite mer i hyra.

Själv skulle jag inte vilja bo i Hageby, Navestad och Klockartorpet.

Lycka till!

• Seldonia

Mian80: Ljura alltså. Ja, vill vi ju gärna ha nära till grönområden och ändå inte ha alltför långt in till stan.

Ang. de områden du nämner som du inte vill bo i, är de stökiga så att man vill hålla sig därifrån av den anledningen?

• Mian80

Ja jag gillar ljura, trivs jättebra här, men ska bygga hus snart så vi kommer flytta utanför stan. Men som sagt lägenheterna kanske inte är de bästa om man inte väljer de nyare.  Det är gångavstånd till stan, och jag gillar att det är parker i området så man kan leka med barnen där.

Jo jag skulle nog säga att det är bråkiga områden. Jag har ju aldrig själv bott i de områderna. Är själv inte från stan och de som bodde här då rådde mig till att inte välja de områderna, och när man bott här i några år så börjar man förstå varför. De områderna har sämre rykten. Vissa mer än andra. Sen så har de iof renoverat lägenheter i navestad så jag kan tänka mig att det är fräscht. Men det är en bit in till stan.

Jag har även hört att Smedby ska vara ett ok område, oxå en bit in till stan men det går bra med bussar.

Men jag kan prata bäst om Ljura då det är det stället jag bott på.

HAr iof bott inne i centrum oxå, men jag gillar inte det när man har barn annars finns det många fina lägenheter inne i stan.

• Mirakel händer

Det beror ju på precis vad ni är ute efter...

Själv är jag uppvuxen både i Navetad och Klockaretorpet, men det är inget jag rekomenderar.

Min man säger att Ljura kan vara ett alternativ, han både när när han flyttade hemifrån.

Men nu bor vi i hus ca 7 km utanför Norrköping, vi vill inte bo i Norrköping

• Supercow

Haga och Eneby är andra områden som är helt okej.
    Det är lite mer "bråk" i Navestad och Hageby. Kanske inte bästa stället att börja på..

• Seldonia

Tack, tack! Då ska vi kolla vad för slags lägenheter som finns tillgängliga i Ljura och Smedby.

Svar på tråden Vart bo i Norrköping?