• Fru obeslutsam

Hund med damp?!

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med min vovve. Har nästan inga krafter kvar!

Har en tax som är 7 år och en schäfer som är 14 månader. Taxen gillar inte schäfern, skäller på honom och vaktar maten och vattnet osv. Men det är inte det stora problemet.

Problemet är schäfern. Han är omplaceringshund, köpte honom när han var 5 månader. Tränar (både fysiskt, typ lydnad, uppletande osv. och mentalt, typ tankeverksamhet) och motionerar honom mycket men han beter sig som han har damp eller adhd eller nått!! Han får liksom inte ro i kroppen, kan inte sitta still, är spattig osv. Inte ens när vi är inne kan han komma till ro och han vägrar att lyssna. Säger jag eller husse till honom gör han med viss tvekan vad han ska, men bara i två sekunder sen är han igång igen och hoppar runt och "störar" sig.

Jag förstår att hunden inte är fullvuxen och att han inte är fullärd ännu men jag tycker verkligen att jag har gjort allt för att få honom att lyssna och lyda. Och han är ju inte så himla liten längre. Har vänt mig till brukshundsklubben, andra experter, vänner och bekanta. Har testat flera olika metoder, allt från att belöna med massa godis och ignorera felen till noll-tolerans och vara jättehård till att blanda flera stilar. Inget tycks fungera (och ja, jag har testat mer än en dag eller vecka....).

När jag jämför med andra vänner och bekantas hundar som är i samma ålder så har de fortfarande "problem" också, men mest ute, typ dra i koppel eller inte lyssna på inkallning. Till och med vännerna tycker att min vovve är jobbig och undrar om han har damp och alla tycker att det är märkligt med tanke på hur mycket jobb jag har lagt ner på honom.

Kan hundar ha någon sådan sjukdom som typ damp/adhd? Vad gör man?

Har gått så långt att jag funderar på omplacering eller avlivning. Har inga krafter kvar, orkar snart inte skälla mer på honom. Känner mig så misslyckad!

Konkreta tips och råd mottages med största tacksamhet!

• Svar på tråden Hund med damp?!
  • Udda

Min första fråga är - personen du köpte schäfern av - vad gjorde dom med honom? Stod han mkt i rastgård/hundgård???

Har en klubbkompis som köpte en hund av sin tränare - och dom har nästan bara sina hundar i hundgård - vilket gör att när dom har hunden inomhus - så springer tiken omkring hela tiden, kan inte slappna av etc.......

Min andra fråga är - hur mkt tränar du med honom? hur mkt motion får han??

• giz den allsmäktige

du bestämm dej för en metod, förvirra inte hunden med massa olika metoder.

en metod ska man köra i 3månader och finns det inga resultat alls så byter man..... räkna med att med varje metod man byter till så är det ca en månads inkörningsfas.

• giz den allsmäktige

och NEJ hundar kan inte ha damp. fast du kan ju ringa habiliteringen å fråga om dom vill ta in han på utredning

• Hallonsaft

Låter som Du har tränat allt utom passivitet. En hund behöver också lära sig att koppla av. Sätt Dig i soffan och ha hunden sittande "sked" med Dig. Hundens rygg ska Du ha mot Din mage. Sen håller Du Dina händer runt hundens bröstkorg. Ha gärna en skål med mjukt godis brevid dig. Om Du måste så håller Du fast hunden i denna position. Han får inte ta sig ur. När han börjar andas lugnare alt. Du kan börja släppa lite på greppet runt honom, så belöna med godis. Han får inte gå ur greppet. Smek honom gärna på bröstkorgen samtidigt.

Denna träning kallas ryggsäcken. Är mycket bra att lära sin valp. Detta blir sedan en plats som betyder trygghet för Din hund.

---------------------------------------

Du kan också be hunden lägga sig ner brevid dig på golvet. Massera lugnt och mjuk över hela kroppen. Detta kan ta ett tag för hunden att uppskatta. Se till att hunden verkligen ligger still, han får inte gå upp förrän Du säger varsågod eller annat kommando. Håll lite lätt i halsbandet om han vill resa sig upp. Låt han ligga tills han verkligen kopplar av eller andas lite lugnare.

-----------------------------------------------

Nu är det ju mindre kul ute med denna övning i höstvädret, men den är nyttig. Leta upp en parkbänk och ta med Dig en bra tidning eller vid hopplösa fall en bok. Koppla hunden och sätt Dig och läs. När hunden sätter sig ner, belöna. Lägger sig hunden så belöna. Allt där hunden visar lugn belönar Du. Belöna med tyst, lugn röst och mjuk godis.

Och en hund kan säkerligen också ha damp eller ADHD, varför skulle bara människan kunna ha det?

• Fru obeslutsam

Udda: Han har inte varit i rastgård/hundgård, varken hos oss eller hos den tidigare ägaren. Jag rastar honom fyra gånger om dagen varav en längre promenad. Tränar kortare stunder varje dag, åker till brukshundsklubben en gång i veckan och på helgen blir också lite "större" pass, 1 eller 2 gånger. När husse e hemma brukar han ut och springa eller cykla med honom också, typ 1-3 gånger i veckan.

Giz is back: Du har inte numret till rehab? ;)

Hallonsaft: tack för tipsen! Ska testa! Han har faktiskt svårt för att ligga lugnt, inte ens när man ska gosa klara han det. Sitta på parkbänk får dock vänta lite, i alla fall tills det är en solig höstdag igen.....

• mini97

HAr en bekant som hadde en schäfer med Damp;). Hon tränade både räddning, spår och lydnad med tiken men, tillslut gav hon upp och omplacerade tiken. Det visade sig att det var detas personligheter som inte gick i hop, dom funkade helt enkeli inte tillsammans. Idag är tiken en mycket bra tävlings hund. Hom är fler faldig bruks champion..

• Multivitamin

nu ska man ju veta att det är en unghund och säkert i trotts åldern.. du ska nog inte oroa dej

Svar på tråden Hund med damp?!