Hund med damp?!
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med min vovve. Har nästan inga krafter kvar!
Har en tax som är 7 år och en schäfer som är 14 månader. Taxen gillar inte schäfern, skäller på honom och vaktar maten och vattnet osv. Men det är inte det stora problemet.
Problemet är schäfern. Han är omplaceringshund, köpte honom när han var 5 månader. Tränar (både fysiskt, typ lydnad, uppletande osv. och mentalt, typ tankeverksamhet) och motionerar honom mycket men han beter sig som han har damp eller adhd eller nått!! Han får liksom inte ro i kroppen, kan inte sitta still, är spattig osv. Inte ens när vi är inne kan han komma till ro och han vägrar att lyssna. Säger jag eller husse till honom gör han med viss tvekan vad han ska, men bara i två sekunder sen är han igång igen och hoppar runt och "störar" sig.
Jag förstår att hunden inte är fullvuxen och att han inte är fullärd ännu men jag tycker verkligen att jag har gjort allt för att få honom att lyssna och lyda. Och han är ju inte så himla liten längre. Har vänt mig till brukshundsklubben, andra experter, vänner och bekanta. Har testat flera olika metoder, allt från att belöna med massa godis och ignorera felen till noll-tolerans och vara jättehård till att blanda flera stilar. Inget tycks fungera (och ja, jag har testat mer än en dag eller vecka....).
När jag jämför med andra vänner och bekantas hundar som är i samma ålder så har de fortfarande "problem" också, men mest ute, typ dra i koppel eller inte lyssna på inkallning. Till och med vännerna tycker att min vovve är jobbig och undrar om han har damp och alla tycker att det är märkligt med tanke på hur mycket jobb jag har lagt ner på honom.
Kan hundar ha någon sådan sjukdom som typ damp/adhd? Vad gör man?
Har gått så långt att jag funderar på omplacering eller avlivning. Har inga krafter kvar, orkar snart inte skälla mer på honom. Känner mig så misslyckad!
Konkreta tips och råd mottages med största tacksamhet!