När förvärkar..??
..och hur känns dem?
Vill jättegärna ha hjälp här...uppskattas!
kram.
har ingen aning om hur tidigt man kan börja känna förvärkar, det tog ett tag innan jag fattade att jag själv hade sådana
Mina började för kanske tre veckor sen, som mensvärk, oftast nattetid... jag kan vakna av att det drar och gör ont från ryggen och fram, men när man sen lägger sig för att kolla hur ofta de kommer försvinner de och jag somnar om.
Tror de kan kännas olika och är rätt individuella, har fattat det så efter att ha luskat runt här på Fl...
Känns lite grand som menssmärtor, tycker jag, och hela magen drar ihop sig. Hur tidigt de kan komma vet jag inte riktigt, men mina började runt vecka 35 alla tre gångerna.
Är kanske bara magknip jag har nu då
Har ingen aning om hur det känns - magen drar ihop sig massor och jag har en j-vlig magknip..
vilken vecka är du i katten?
Livmodern tränar hela grav. En del känner förvärkar redan i vecka 25.
puffar för flers erfarenheter
Mina har precis börjat och jag är i v.34...
Inga förvärkar... V. 37
Mina sammandragningar började i v 21 i min första graviditet och i v 14 nu andra gången.
men som jag då...har mensvärk men magen blir inte hård?? what does that mean lixom?
Ska ringa min bm om det fortsätter - om det är förvärkar (redan!?) så antar jag att man ska ta det lugnt...eller?
ja ahr harft ordentligt med sammandragningar typ sen vacka 16-18 inga smärtsamma eller så men man känner dom.. ibland haft "mens känningar" i samband med mycket sammandragningar... och det antar jag är "förvärkar" har så just nu i skrivande stund.. ja e i v 35 nu...
sammandragningar/förvärkar kanske känns olika för olika personer, inviduellt.
Sammandragningar för mig, är när magen känns hård, när du känner på magen känns den jättehård, det håller i sig kanske upp till en minut, för att sen bli mjuk mage igen. Menssmärtor kan nog också förekomma. Men sammandragningar brukar inte göra ont.
Förvärkar, då får jag riktigt ont i magen + att magen är jättehård + ibland menssmärtor.
En del personer kanske känner sammandragningarna/förvärkarna som menssmärtor, mer än att magen blir hård, och andra tvärtom.
Här kommer en bra sida:
www.9manader.nu/gravid/gravid/forverkar
eller:
www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp
Där står att:
En förlossningsvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. Då pressas fostret mot bäckenbotten. Det kan upplevas som ett tryck neråt eller rent av göra ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mens.
Om du har oregelbundna, glesa sammandragningar som inte känns ut i ryggen eller trycker neråt underlivet så är det med största sannolikhet förvärkar.