Recept på tacopaj i långpanna!?
Hej! Ska ha en välkomstfest för min dotter på söndag och samtidigt 30-årsfest för mig, och tänkte bjuda på tacopaj i långpanna - är det någon som har ett bra recept?
Hej! Ska ha en välkomstfest för min dotter på söndag och samtidigt 30-årsfest för mig, och tänkte bjuda på tacopaj i långpanna - är det någon som har ett bra recept?
Stek köttfärs, paprika, lök precis som vanligt och blanda i tacokrydda enligt påse...
oströra:
blanda cremeFraiche och philadelphia ost för sig... lika mycket av varje... (beror ju på hur mycket man ska göra.... men en burk av varje brukar jag ha när jag gör en "lagom" form och inte stor ugnslångpanna... uppskattningsvis 500g köttfärs)
Lägg köttfärsen i botten på formen och oströran över (ca 1cm tjockt eller efter smak)... Strö över vanlig riven ost (ex tacoosten på påse) in i ugnen tills osten fått färg!!!!! (en kvart 20 min)
Jättegott och enkelt att göra till många!!!!! Funkar jättebra att använda "lätt"produkter
Servera med sallad salsa och nachos
Tack Springsteen!!!
Jag brukar göra ungefär som Springsteen.. men jag har en röra av mycket tomater.. cremefraische fetaost och vitlök..
Sen gör jag en pajdeg till botten. längst ner lägger jag köttfärsröran och ovanpå lägger jag tomatröran.. och överst texmexost.
Fan vad gott det låter... synd att jag inte har alla ingredienserna hemma... kan inte köra iväg och handla förrän sambon kommer hem och då ska vi ju äta
vi brukar göra en med köttfärs, lök, krossade tomater och taco krydda. i med det i en form, nacochips över, o sen riven ost på det. in i ugnen till osten fått färg. servera med sallad o vitlökssås o salsa.
Tack för alla förslag! Det värsta är bara att jag börjar få kalla fötter, för nu är vi uppe i nästan 40 personer!!! Jag kommer ju inte göra annat än stå och klena med pajdeg, känns det som... Ett tag var jag inne på att köpa färdiga pajbottnar och bara steka köttfärs och lägga i, men med tanke på att vi blir så himla många så kanske det blir lika jobbigt som att göra egen... Hjälp!
den jag föreslog har ingen botten... du kan göra allt utom lägga på chipsen o gratinera i förväg
VI hade mitt recept på ett kalas med runt 40pers... tror vi gjorde runt 4långpannor... (var nog 2-3år sen... ) GÅr att förbereda ganska bra (dagen innan) och sen bara stoppa i ugnen strax innan gästerna kommer... Ingen pajbotten...
har ett recept på pajdeg som är enkel god och relativt nyttigt
4dl mjöl
2tsk bakpulver
2krm salt
50g margarin
1 1/2 dl fil
sist jag gjorde tacopaj så använde jag mig
av en deg med grahamsmjöl och tog flytande margarin ist, blev lite kletigt att hålla på med men gick bra mkt fortare än stå och försöka få ihop med vanligt bakmargarin.
Å gott blev det dessutom också!
Varken jag eller kidsen är så förtjusta i själva pajskalet annars.
Gjorde efter detta recept men du behöver nog kanske dubbla om du ska göra i långpanna.
www.recepten.se/recept/tacopaj.html
Du måste inte ha pajdeg! Det blir jättegott att bara lägga ostblandningen längst ner i formen och köttfärsblandningen och osten överst. Eller lägg nachochips i botten!
åhhh så gott!! Ska ha gäster på lördag så det här blir ju toppen!
Är det nån som har nåt recept på vitlökssås..sån där krämig som man brukar få när man äter tacobuffé ute??
Jag rekommenderar inte att göra paj till 40 personer, å andra sidan är dte här knappast en paj i vanlig bemärkelse, jag menar det första receptet är ju bara köttfärs + grönsaker, lök i botten och ostkräm ovanpå. Ingen pajbotten. Eftersom amn äter nachos till förmodar jag att maten blir rätt dryg. Du borde väl kunna få in 2 långpannor med detta i ugnen pås amma gång? Tar knapapst tid, är nog bara ostkrämen + ost som ska smälta ihop med köttfärsröran. Men det kanske blir tungt ändå och för lite mat med 2 lånpannor. Varför inte göra vanlig tacobuffe istället? PERFEKT bjudmat ju! Du kan göra rörorna dagen innan eller köpa hem färdiga. Bara hacka upp grönsaker och så ungnssteker du köttfärsen så slipper du stå i oset.
'ska tillägga att jag tycker speingsteens tacopaj annars låter toppen, ska testas imorgon
'ska tillägga att jag tycker springsteens tacopaj annars låter toppen, ska testas imorgon
När jag gör vitlökssås, så blandar jag creme fraiche med gräddfil, en av var och så salt och vit- och svartpeppar o så naturligtvis vitlök efter smak o tycker. Den blir jättegod.