• scrapparlotta

hur vet man att det är brottom??

När det väl sätter igång, hur vet man att det är brottom in eller inte?? Har ju fått barn en gång innan, och då trodde jag att det var brottom. Vattnet hade väl inte gått i och för sig, men jag kände att det var säkert superbrottom. Det tog 2 dygn då innan lilla Tindra tittade ut.

Så hur känner man det att man kanske måste in fort, eller kan jag kanske ta det lugn och hinna med en dusch....??

Inte lätt att svara på kanske!

• Svar på tråden hur vet man att det är brottom??
  • Twid

hmm svårt att veta! jag tror inte att det går att veta när det är bråttom!!läs min förlossnings berättelse! det var bråttom men ajag kände nada! så hon höll ju på att komma i bilen!!hahah!

men jag tror att man själv känner när det är bråttom! och då är det lika bra att åka in även om man blir hemskickad! för tänk om det inte hade varit falsklarm!

• Öländskan

Gå efter hur täta värkarna är jag gick direkt från 6-7 minuter emellan till bara några sekunder paus mellan varje värk.
    Då tog min förlossning från 2cm till bebis ute 2 timmar o 45 minuter.

• scrapparlotta

Vi har en bit att åka åxå, ca 4,5 mil. När jag fick Tindra hade jag värkar som var ca 3 minuter emellan i två dygn (något glesare ett tag kanske, men var snabbt nere på 3 min. igen) Var då inne en gång, men blev hemskickad. Och jag ringde som en tok in hela tiden och frågade om jag inte skulle åka in ändå. Då var jag övertygad om att vi inte skulle hinna in ett tag, men oj vilken tid det tog......

Jag är lite nojig nu nämligen, min sambo jobbar natt denna vecka och jag är övertygad om att det kommer att hända en natt nu i veckan. Och så ska han hinna hem (tar ca 30 min) och så har dom varnat för blixthalka och snö här i natt.......Så tänk om det sätter igång i natt......Så därför går jag och grunnar hur man vet att det är akut eller inte. Jag menar, så man kanske skulle ringa taxi eller ambulans åxå......hmmmmm....tänk om man visste ändå!

• snillis

Det är ju trots allt ganska ovanligt att förlossningar är så där superdupersnabba. I regel öppnar man sig 1 cm per timma och man bvehöver inte åka in förrän det är 4-5 min mellan värkarna. Risken är ju annars att man åker in och får åka hem igen.
    Men man kan ju alltid ringa in till förlossningen och prata med dem och så gör de en bedömning

• scrapparlotta

snillis:

Men sisst hade jag ju värkar som bara var 3 minuter emellan.....och så hade jag det i 2 dygn. Jag öppnades ju ingenting nästan. Fast man trodde ju att man gjorde det eftersom värkarna kom så tätt. Då ringde jag ju som en tok in till förlossningen och dom sa ju att det var lugnt, men hur kan dom veta det????

• snillis

Men om det tog så lång tid förra gången är ju risken ganska liten att du denna gången får en supersnabb förlossning.

De på förlossningen kan sina saker. Det ringer in oroliga mammor HELA tiden

• scrapparlotta

ok, tack snillis! Ska försöka lugna mig Det är ju en vecka kvar egentligen till bf så jag ska väl kanske inte gå här och oroa mig än....

• getingmidja

Ofta går det betydligt fortare om man är omföderska, väl värt att lägga på minnet.
    Lycka till när det väl är dags!

Svar på tråden hur vet man att det är brottom??