• Isabellesmamma

knölar i brösten..vad gör jag för att undvika mjölkstockning?

håller på sluta amma, trappar ner för att skona mina bröst lite..har inte ammat sen i morse. men brösten har inte känts så spända idag som dom gjorde igår t.ex. så därför struntade jag i att amma en gång på em idag som jag annars hade tänkt..
    jag ska fortsätta amma på nätterna så länge det går.

nu har jag börjat känna knölar i båda brösten. lite rädd att det ska bli mjölkstockning. hur fort kan det gå? dottern sover just nu..kanske jättedum fråga men borde jag väcka henne så hon får amma nu, eller ska jag vänta tills hon vaknar om 2-3 timmar?

om nu knölarna är kvar efter att vi ammat inatt, vad ska jag göra då...försöka mjölka ur för hand? massera? kom med tips...Glad

• Svar på tråden knölar i brösten..vad gör jag för att undvika mjölkstockning?
  • Sanber

massera massera massera - även om det gör ont!!

Ställ dig i duschen..och spruta strålen varmt..väldigt varmt om du kan..å massera gärna medans...

eh,m..det KAN gå rätt fort...och även om du känner att det rä på G med mjölkstockning, sluta inte amma...utan...amma...pumpa ur...håll igpng!

Tror inte du behöver väcka henne...

Till miog sa de som ovan..massera värm..!!!

LYCKA TILL!

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Isabellesmamma

det gör inte så ont än...
    usch va jobbigt de kändes att ställa sej i duschen nu, tröött...Fundersam
    ska se om hon inte vaknar snart..kanske kan pumpa ut lite och sen lägga mej på värmedyna..borde väl va nästan lika bra som varm dusch?

• mama82a

pumpa bara tills du känner att "Obehaget" försvinner annars stimulerar du för mycket och mängden mjölk minskar inte...lycka till!!

• Sanber

värmedyna funkar nog med..är väl värmen man är ute efter..

kan ju hända att de sa till mig att stimulera massor för atrt jasg hade rejäl mjölkstockning..

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Mokie

För mig fungerade det utmärkt att linda en lagom varm värmekudde så gott det gick runt det onda bröstet.. Det blev en väldans fart på mjölken, så det gick super bra å snabbt mjölka ur lite så det värsta trycket släppte och knölarna löste upp sig.. Ont gjorde det såklart men jag slapp väcka Benjamin..! :)

• fiamedkakorna

Jag går med handdukar över brösten, tar på en extra enbart när jag går utanför dörren. Min mor ä på mig hela tiden omdet där, och jag kommer tacka henne att jag inte fått det :)

Svar på tråden knölar i brösten..vad gör jag för att undvika mjölkstockning?