TJÄNA på att INTE pensionspara????
Jag vet att det är fusk, men jag bara undrar...
Det går ju ut reklam lite överallt att när man blir pensionär så kommer man bara få ut hälften av sin lön.
Om jag räknar med att vara lågavlönad resten av mitt arbetande liv, säga få ut ca 12.000:- i månaden, så kommer jag när jag pensioneras få ut runt 6500:-. Kanske lite mer...
Om jag sparar 500:-/månad från jag är 26 tills jag blir 65 så blir det 234000:- i bara pengar, utan ränta. (sätter dem kanske på 3,5% sparkonto)
Om jag sedan tar ut de pengarna ett halvår innan jag går i pension, så att soc inte kan se dem för de går ju bara 3 månader tillbaks i sina undersökningar, och söker socbidrag som kommer ligga på ungefär samma summa (hyra el och 3000:- i mat/månad) plus att jag då också kommer ha mina 234000:- att leva för som de inte vet om.
för jag får ju ut det som arbetsgivarna har betalat in och den vanliga delen av pensionen. (Men om det är under socnormen så går väl soc in och hjälper till..?)
Skulle det funka???
Är det såpass hög ränta på pensionsparkontona att jag skulle tjäna på att sätta in pengarna där istället???