vad får man för "straff" om man blir polisanmäld för telefontrakasserier?
som frågan ovan gäller...kan man få fängelse eller får man böter eller vad händer?
som frågan ovan gäller...kan man få fängelse eller får man böter eller vad händer?
Hmm.. skadestånd kanske
Det beror väl på hur trakasserierna tett sig. I vilket fall som helst borde ni kunna få till ett besöksförbud som även inkluderar telefon eller annan typ av kontaktskapande. På så sätt bli det olagligt för personen ifråga att ta kontakt med er och då kan ni polisanmäla. Blir dock bara böter tror jag. Om det handlar om hot så kan det kanske bli hårdare straff. Men polisen gör antagligen inte något förrän det händer något. Spela in samtalen så ni har bevis.
besöksförbud tror jag, alltså du får givetvis inte kontakta personen. Och böter... tror jag..
OM ni verkligen vill sätta dit personen, vid minsta lilla grejj ring & anmäl gång på gång, och uppdatera anmälan, satt personen får så mkt på sig.
Ofredande tror jag det räknas till.
tror inte att polisen gör så mkt..=/ tvärr, vart med om samma sak en ggn en kompis som anmälde en som skickade hot sms och kränkte henne till 1000% inget hände, anmälan las ner.
Man får inget straff alls...polisen delar inte ut straff utan det gör domstolen, alltså måste det gå till åtal först innan något sker. Enbart en anmälan ger inga straff.
Ofredande skulle åtalsrubriceringen vara och leder till böter troligast och ev besöksförbud.
Brottet är ofredande.
Det skall till fler kringomständigheter för att det skall kunna bli ett besöksförbud i detta fall, är misstänkt exempelvis dömd för brott mot dig tidigare?
Om man döms för detta är det garanterat dagsböter som gäller.
Om personen är tidigare ostraffad och erkänner kan han få ett strafföreläggande från åklagare och skriva på så blir personen s a s dömd utan rättegång.
/Yxan