• Rastafairy

Nån som målat med "Honung" från Rusta?

Och har bild på hur denna färg ter sig på en vägg.

Är det "fel" att ha samma färg i alla rum om man bor i en tvåa med kök? Eller bör man variera o ha annan färg i tex köket?

Satsar annars på att skapa olika teman genom att variera textilerna. Vill ha en lugn bas.

• Svar på tråden Nån som målat med "Honung" från Rusta?
  • Jezzika

Jag har målat med honung!
    Har en bild, (jättedålig) men det syns i varje fall att den blev väldigt vit hemma hos mig

• Rastafairy

vilken bild är det då? Den i barnrummet? Är det på vänster sida? Du kan inte fota en bild i dagsljus?

• LPW

Har ingen aning om hur "honung" ser ut, men jag tror definitivt att det kan bli väldigt fint att samma nyans i alla rum och sedan variera med textilier etc.

• Jezzika

Nej, det är den i "korridoren", den bilden som man måste vrida nacken ur led för att se

• Monsa

Är inte Rustas färger matta? Alltså typ mindre glans än 7? Om dom är det så är dom jättekänsliga för beröring eller fläckar överhuvudtaget. Tar man på väggen får man en snygg hand som inte går att få bort.

Det finns massa bra färg men inte om dom är mattare än glans 7 som sagt, man blir så besviken när man måste måla om efter ett par veckor. Så matt färg är ju egentligen till för tak.

• Jezzika

Jo det kan nog stämma monsa, den är väldigt matt. Tycker inte att det syns fläckar men det kanske är för att jag målat med vit färg.
    Köpte en annan färg på maxi och den var också matt, där syns det mer. Min syster målade sitt sovrum i en röd nyans, kommer inte ihåg om det var rustas eller icas men hon var tvungen att måla om för där syntes verkligen allt direkt.

• Monsa

Väggfärger är oftast matta vad jag vet men är dom mer matta än glans 7 så blir det inte bra. Ica Maxis brukar va glans 7, är nästan bombis på det. Harald Nyborg, ÖB och Rusta har de där jättebilliga färgerna som är mindre glans i och det blir skrutt.

• Rastafairy

så det är inte att rekomendera med denna färg från rusta då på väggarna?

O ja som är så fattig

• Monsa

Rastafairy, jag tror inte färgen på Ica Maxi är dyrare. Det finns färg på Eko eller Citygross också och Biltema som är helt ok.

Jag har för mig att det är samma pris på dom som på Rustas. Det finns även färg på Coop Forum som är ungefär i samma prisklass. Just det, Bygg Max har jättebra färger med.

• Rastafairy

usch men vill ha en färg man vet hur den ser ut på väggen innan...så de är en färg med viss GLANS ja skall ha på väggen då? Inte matt färg.

• Monsa

Alltså, man säger så, att färger har oliak glans, en riktigt högblank har glans 90 t. ex. En väggfärg har en glans också men en mycket mindre då. Exempelvis 7 som det är på de flesta färgerna. Färg som är mindre än 7 är inte bra till just väggar, kanske någon dekoration eller så men inte annars. Färg som har mindre glans än 7 har man till tak där man inte är och grejar så mycket. Har du tänkt på att om man försöker torka i ett tak så blir det jättemycket fula fläckar? Det är för att färger är matt.

Det finns massa fina färger, har du något av varuhusen jag nämnde i närheten?

Jag själv typ förträngde det jag visste och målade en vägg i en matt färg i alla fall och det blev sån katastrof efter någon vecka eller så. Det är slöseri med pengar när man målar med såna färger som inte är lämpade för det.

Ha det gott/M

• Monsa

Lycka till! Du kommer hitta jättebra färg ska du se till ett jättebilligt pris. ByggMax har sån ljus beige som jag kan tänka mig är liknande honung och coop har det defenitivt, Eko eller citygross vet jag också har det.

Kan tänka mig att Cheapy har med. Biltema och IcaMaxi har egentligen samma färger vad jag vet men Biltema har sitt namn på burkarna.

• Rastafairy

alltså ja vill ha vit med en varm färg...kan man inte köpa o blanda?

Vit och...vad blir de man kan blanda upp med beige?

• Monsa

Köp någon som är lite mörkare beige, ljust brun eller så. Om du ska måla stora ytor så köp en sån stor 10-liters på byggmax och blanda med en mindre burk i någon sån färg. Spara sen i glasburk i hinken om det blir över så kan du bättra om det behövs, fixa hål eller så.

En 10 liter vit färg på byggmax tror jag kostar 259:-
    och en mindre 2,5 liter i en sån brun-beige kostar 80:-

Kom ihåg att blanda som en galning så du inte får olika färger i hinken.

Man kan köpa brun brytfärg på tex. ica maxi och blanda i med, en liten flaska med intensiv färg.

Svar på tråden Nån som målat med "Honung" från Rusta?