• Angels

Förvaring av leksaker - hur??

Haha, visst är det underbart med barn. På dagarna är de överallt och sprider sina leksaker i hela huset. På natten är det vi, stackars föräldrar som kryssar mellan leksakerna som ligger i en enda stor röra på golvet och håller både fingrar och tår för att inte behöva trampa på något och falla handlöst rakt ner i leksakssamlingen.

Tröttnade lite igår på att leksakerna ligger slänga överallt. Vardagsrumsgolvet är ett minne blott och tvätthögen skriker. Vad ska man välja?? Insåg att tvätten får gå före leksakerna...

Behöver tips på hur jag ska få ordning på barnens leksaker. Vill inte "tvinga" de att hela tiden städa, för jag är rädd att det får effekten att de inte vill plocka fram sakerna, för att det är så jobbigt att städa (de har haft sådana perioder när vi "tvingat" de att städa, att de knappt velat leka för att det är så jobbigt att städa undan). Hur gör man? Och vad förvarar man leksakerna i. Helst någon snygg möbel som inte förstör charmen i hela vardagsrummet.

• Svar på tråden Förvaring av leksaker - hur??
  • Camiohm

Vi har en "inte skitful" låda från IKEA i vardagsrummet.. Det funkar bra tycker jag.

• Jen 82

MÅNGA lådor, gärna med innehållet på bild på framsidan! Min 2½ åring tycker det är nästan lika kul att plocka i saker i rätt låda när hon lekt klart eller innan saga på kvällen som att plocka ur o leka.
    Men vi tvingar henne aldrig utan gör det till en lek där vi hjälps åt! 10 min så e de klart sen!!

• modestyclara

Jag tycker att det är rätt fint med rottingkorgar i vardagsrummet. Bara att ösa ner leksakerna i på kvällen. Vår dotter är bara 14 månader men vi brukar hjälpas åt hela familjen att städa undan leksakerna innan läggdags. Det blir inte så jobbigt om man kan ösa ner allt i korgar bara. I andra rum har vi plastlådor som vi öser ner grejorna i (billigare men inte lika snyggt)

• Angels

Jen 82 - A ha, jo kanske. Fast, barnen är 4 & 6 år gamla, så de kanske inte uppskattar det?! Jo, vi brukar hjälpas åt, men de är inte så duktiga på att städa direkt och det blir mest jag som plockar och de som leker.

• mludvigs

Vi hittade en snygg stor 'låda' gjord av gamla bildäck på Granit. Den står i vardagsrummet och där kastar jag ner alla leksake rjag hittar som inte ligger i hans rum.

• Jen 82
    Angels skrev 2006-11-01 11:57:22 följande:
    Okej, är det en plastlåda eller en trälåda??Jag har funderat på ikeas Trofast Förvaringskombinantion www.ikea.com/PIAimages/41587_PE136067_S4.jpg , men tycker den är lite tråkig...
    Vi har en trofast i barnens rum men den är målad o sen finns ju lådorna i olika färger så blir den lite roligare!
    Sen har vi plastlåda i köket och i vardagsrummet för sakerna som ligger där...

Min tjej leker inte med sina saker om de är i en enda stor röra, hon vill hitta sakerna snabbt o enkelt så för oss är det bättre med många mindre lådor o ganska organiserat
  • Anettan73
    Angels skrev 2006-11-01 11:57:22 följande:
    Okej, är det en plastlåda eller en trälåda??Jag har funderat på ikeas Trofast Förvaringskombinantion www.ikea.com/PIAimages/41587_PE136067_S4.jpg , men tycker den är lite tråkig...
    Tycker du att den e praktisk annars så kan du ju bara måla den. Sen behöver du ju inte ta dom vita lådorna. Jag har lådorna själv o jag har gula blåa o oranga...
    Jag är Kårvare...Är du???(¯`°?.¸ ღ www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html ღ ¸.?°´¯)
  • Nätsurfaren

vi "sorterar" alla leksaker Då blir det roligt att plocka också och barnet hittar sina saker på rätt plats. Olika förvaringsboxar och hyllor för sakerna gör ju det roligt också...LYcka till!

• Nätsurfaren

sen ska jag också tillägga att jag plockar leksakerna 3 ggr/dag ungefär för att inte "tappa" bort sakerna...Vi får väl se hur länge jag orkar med det, min dotter är 15 mån nu, men hon hjälper till och sen blir hon väl van med att ha sakerna på sitt ställe också för att hon sen ska hitta sakerna på rätt plats. Vill hon ha en boll, går hon ju alltid till en viss låda i byrån!

Svar på tråden Förvaring av leksaker - hur??