• cissy

Kraftig "mensvärk" nattetid - normalt?!

Är i vecka 5 och har redan i en vecka haft problem att sova på natten p.g.a. kraftiga smärtor i korsryggen. Det kommer i vågor, varar i fem minuter och försvinner sedan helt. Men det gör att jag vaknar 5-10 gånger per natt (om jag överhuvudtaget somnar). Värken känns nästan som kraftig mensvärk och gör att jag nästan gråter (min livmoder är bakåtlutad, därför känns det väl i ryggen). På dagarna har jag nästan inga smärtor.

Ska det verkligen göra så ont? Tycker ni jag borde kolla upp det? Undrar om gyn kan se nånting så här tidigt. Nån som vet?

• Svar på tråden Kraftig "mensvärk" nattetid - normalt?!
  • Liria

Jag hade väldigt ont till och från i v 4 och 5. Inna jag hade testat positivt var jag livrädd för hur ont det skulle göra när mensen satte igång. Vaknade också på nätterna och det gör jag fortfarande någon gång ibland, mest om jag blir kissnödig för det är mest då det gör ont.

Nu har det lugnat sig lite iallafall

• cissy

Ajj, värken på nätterna bara fortsätter och jag kan inte sova! Konstigt bara för på dagarna känns det nästan inte alls. Är livrädd att det ska fortsätta så här hela graviditeten - är inte så mycket att glädjas över då... Nån som kan komma med tröstande ord om att det snart tar slut...? Är som sagt i vecka 5.

• marpis

Jag tycker du skall ringa MVC /Gynakuten. Min BM sa till mig när jag hade lite mensvärk att om du får så ont att du inte kan sova måste du kontakta sjukhus då det kan vara ngt de bör titta på.
    Visst känns det lite när livmodern växer och speciellt i början, jag trodde jag skulle få mens varenda dag de första 6 veckorna, så det går över men om du har jättont måste du kolla upp det så att det inte är ngt som du bör åtgärda snabbt. Lycka till!

• cissy

Jo, jag ska nog kolla upp det. Tycker bara att eftersom värken bara kommer på natten måste det bero på ställningen på nåt vis...

• City

Jag har lätt molvärk hela tiden och om natten och på morognen blir det värre. Jag har varm vetekudde på magen. När jag tränar och älskar så minskar värken, tänkte det kunde bero på ökad blodgenomströmning. Samma effekt har ju vetekudden. SÅ jag har alltså 3 tips för att minska värken...

• Rona

Jag hade exakt likadant! Blev riktigt orolig så jag fick åka och kolla med ultraljud på gyn men allt var bara bra. De kunde se att min livmoder också var bakåtlutad och då kunde det göra så där ont sa läkaren. Det är säkert ingen fara med dig heller. Kramar!

• mamii

Hade oxå så där extremt ont i korsryggen i början, på nätterna, har oxå bakåtlutad livmoder. Har hört att värken beror på att livmodern "reser" sig på något sätt. Min värk försvann i v 8-9 nångång. det blir nog bättre för dig snart.kram.

• cissy

Tack för era svar!! Det känns lugnande att höra att det troligtvis är helt normalt, även om det fortfarande stör min nattsömn. Längtar alltid efter de dagar jag har sovmorgon för på morgonen försvinner värken ofta när jag varit uppe en stund och då går jag och lägger mig igen. Annars vaknar jag fortfarande 3-4 gånger per natt och kvider i en halvtimme åt gången.

Har prövat vetekudde och det hjälper lite ibland. Att träna och ha sex hjälper nog också, men har faktiskt inte lust på sex när värken är som värst... Fler tips om hur man lyckas sova trots värken tas emot med glädje!

• bebbe2005

Hej, jag tycker att du ska prata med din läkare om dina smärtor, för om det är sa pass starka smärtor att du inte kan sova, da är det kanske nagot som inte stämmer (vill inte göra dig orolig, men det är nog trots allt bättre att fraga för mycket än inte alls ! Själv har jag precis rakat ut för utomkveds, och starka "mens"smärtor är dessvärre en av symtomen (som jag dock inte hade!) - MEN det behöver absolut inte betyda nagot för din del, men det skadar ju inte att kolla upp, det är ju det läkare är till för - att finnas till hands när man behöver dem!! lycka till!

• Peo

Jag hade så, jätteont på nätterna, kunde inte sova och var säker på att det var mensen som var på G. Hade så ungefär till v 8 tror jag.

• cissy

Bebbe2005: jag var faktiskt och kollade hos gyn, eftersom jag var rädd för utomkveds, men nej, hon såg inget som tydde på det. Det syntes något smått i livmodern, men eftersom jag bara är i vecka 5 är det svårt att se nånting säkert.

Det är nog svårt att avgöra vad som är "alltför hårda smärtor", men det tycks vara normalt för min del. Smärtorna behöver nog inte vara så hårda för att man inte ska kunna sova, jag har alltid haft svårt att sova om minsta lilla grej stör mig. Det är väl bara att stå ut och vara glad att det finns en trevlig orsak till det hela

Svar på tråden Kraftig "mensvärk" nattetid - normalt?!