• Vanillagold

Vaccinationer Thailand

Åker till Thailand i mars-07 och undrar om någon har koll på vaccinationer för barn. Lia kommer att vara 1,5år då, hon har grundskyddet men är det nåt mer som behövs? Vi "äldre" vet vad vi måste vaccineras mot, men vad gäller egentligen för barn? Får olika svar överallt...
    Nån som vet?

• Svar på tråden Vaccinationer Thailand
  • karrokarro

Havrix fick min systers barn som var 15 mån när de åkte till Asien. Kolla med vaccinationsbyrån!

• JeCa

Barn över 1 år ska ha Havrix/Epaxal (heter lite olika) och sen kan man även ta flytande vaccin mot turistdiarré (om barnet vill dricka det).

• Mamma Mio

Havrix...

Sen var min plan att vaccinera mot TBc, men hann inte innan resan, får göra det senare...

• lakristrollet

Om inte barnet har hunnit ta MPR:en enligt vanliga vaccinationsprogrammet (18 månader), så är det att rekommendera att man ber om att få det tidigare, inför resan. MPR kan ges från 1 år. Alla dessa tre barnsjukdomar förekommer i Thailand/Asien och därför kan det ju vara en god idé att ta sprutan innan.

• Karlstadtös

Min son fick sin 1,5 års vaccination lite tidigare och Havrix. Nu har vi fyllt på med Havrix, så nu behöver han ingen ny sån spruta på 20 år

• Morbid Mistress

Vi åker till marocko snart och vaccinerar med twinrix som ger skydd mot både hepatit A och B, vilket rekomenderades då små barn lättare smittas av hepatit B.

• Mamma Mio

HepatitB??? Blodsmitta eller sexuellt överförbar??? Hur motiverar man till det?

• Vanillagold

Tackar igen för alla svar
    Nu en ny fråga... Vet ni nån bra vacc.mottagning med humana priser i Stockholm gärna nära Huddinge?

Svar på tråden Vaccinationer Thailand