• April 76

Har ätit opastöriserad ost...

Har just upptäckt att jag råkat äta opastöriserad riven ost på pastan till middag. Har världens ångest och är livrädd för att nåt ska hända min älskade bebis. Vet att det är ovanligt att drabbas av listeria men ändå.... Usch, usch, usch. Nu kommer jag gå och oroa mig för det här resten av graviditeten.

• Svar på tråden Har ätit opastöriserad ost...
  • Pyttet

Försök att inte oroa dig i onödan! Det är säkert ingen fara. Risken är så otroligt liten att det skulle vara nå´t. Och det hjälper ju inte att oroa sig heller.

• Vintersaga

Jag tror att det är värra att gå och oroa sig än att du ätit fel ost en gång.

• Zinne

Det är säkert ingen fara, bara en liten fråga; vad var det för ost? Jag äter ofta pasta ute med riven ost, men har aldrig reflekterat över att den skulle kunna vara opastöriserad. De flesta "pastaostar" är ju hårdostar...

• April 76

Zinne: Granbiraghi heter märket. Är gjord på lagrad hårdost men inte pastöriserad. Urdålig märkning på påsen;står bara under den engelska texten att den är gjord på opastöriserad mjölk (jag läste bara på franska och svenska.)

• Mammatilltretroll

Kan bara tillägga att parmesan är Okej att äta trots att den är opastöriserad.. Detta eftersom den har lagrats så länge att bakterierna dött..

• JKMNA

Alla hårdostar kan man äta, det är vad jag har hört.
    Så gör jag i alla fall. Jag undviker brie, kittost och mögelost så länge man inte hettar upp dem, då går det bra. Men hårdost, feta (past.)och mozzarella är ingen fara. Har man sen råkat äta en liten bit kan jag inte tänka mig att det är något att oroa sig för under en hel graviditet. Du kan ju inte göra det ogjort! Kramkram

• Blomsterlund

Hallå!
    Vilken ost det än är ska den vara opastöriserad!
    Men en gång gör nog ingen skada, jag har glömt av mig och ätit rökt skinka kan väl oxå ha listeria bakterier.
    Försök att inte oroa dig!

• a Lv a

Clara: fick papper av bm & i dom står det at man aldrig ska äta parmesan under graviditeten...

• Blomsterlund

Sorry skrev fel ser jag ska vara pastöriserad ost och inget annat om man ska äta den under grav......

• Rockis

Jag tror verkligen inte du ska oroa dig resten avgrav. På våra föräldrars tid fanns det ju inga regler för sånt. Min Mamma sa att hon åt jättemycket sån ost under båda hennes grav. Det är ingen far ska du se. Jag har råkat äta opastöriserad ost några gånger faktiskt.

• Marika78

Har också läst att man absolut kan äta parmesan..

• Lara Croft

Kan man inte testa för listeriainfektion så att du slipper oroa dig hela graviditeten? Jag har också hört att parmesan är OK. Lycka till!

• April 76

Tack alla ni för er lugnande ord. Hjälper att stilla min oro lite i alla fall.... Jag vet att vällagrad parmesan är ok men kruxet är ju att det inte var parmesanost jag åt utan en blandning av andra hårdostar. Har pratat med min barnmorska och tänker nog beställa tid för provtagning (hon påtalade dock att risken var otroligt liten och att jag inte behöver oroa mig). Tack än en gång för alla tröstande ord!

Svar på tråden Har ätit opastöriserad ost...