Nybliven mamma med ångest, fler?
Jag fick mitt första barn i mitten på augusti, en liten pojke som jag älskar mest av allt. Förlossningen var jobbig men normal, amningen funkar jätte bra, han är frisk och världens goaste och sötaste bebis. Han är inget svårt barn utan för det mesta nöjd, sover bra på natten och skriker nästan aldrig... Min man tar lika stort ansvar som jag och jag kan alltid lita på att han finns till hands. Med andra ord borde allt vara perfekt men ändå känner jag diffus ångest och oro, detta har jag kännt de sista veckorna. Kärleken till mitt barn skrämmer mig, tänk om något skulle hända honom?? Han är så liten och hjälplös, hur ska jag bli en bra mamma, lilla jag?! DESSUTOM har jag fått för mig att jag är rädd för att sätta i halsen och jag har nu fått svårigheter att äta... Låter helt sjukt jag vet!!! Vet inte vart det kom ifrån men helt plötsligt en dag så bara var det där. Detta är väldigt knäckande, jag försöker att äta som vanligt för jag vet att om man ger efter för en sådan här nyck eller neuros om man så vill så har man snart målat in sig i ett hörn. Min förhoppning är att det ska försvinna av sig själv. Jag har berättat detta för distriktssköterskan och hon ska ta upp det med läkaren... Det finns även möjlighet att få prata med någon på BUP, problemet är bara att jag själv är i den "branchen" och folk vet vem jag är. Tänk om jag i framtiden söker jobb där, hur tas det emot då?
Jag är inte världens gladaste just nu och jag är orolig för hur detta ska utvecklas med min ångest. Är min fixa idé ett symtom på utmattning eller en kommande depression, jag vet inte men jag är rädd.
Någon mer som känner igen sig, kanske inte med just min rädsla för att sätta i halsen men som kanske har andra problem/svårigehter? Någon som har råd eller på annat sätt erfarenhet av detta?