• djur och natur

sovpåse istället för täcke

läste att det var bättre att ha sovpåse än täcke, så att inte barnet hamnar med huvudet under täcket. Någon som köpt sovpåse? någon som köpt täcke? fördelar och nackdelar? vad är bäst? om man ändå redan har köpt täcke, vad ska man då göra?
    tittat lite på sovpåsar på internet, det finns ju ingen arm på sovpåsarna, kan inte armarna, och speciellt händerna och fingrarna bli kalla då??

• Svar på tråden sovpåse istället för täcke
  • Scrapbookings

Jag tycker du gott kan köra ett täcke och skulle barnet hamna under det är det ju inte så farligt så länge du inte använder duntäcke till barnet.

Så jag tycker inte du behöver ha en sovpåse om du inte vill ha en, för i alla tider innan sovpåsen kom har dom ju kört täcke på barnen utan att det har hänt något.

• djur och natur

tack för svaret.
    det är duntäcke jag har, men kanske om jag gör täcket lite kortare och sängen kortare, så att barnet inte kan åka ner så långt under täcket. (tex. lägga böcker eller något nedanför barnet, för sängen och täcket är rätt så stort och långt)

• djur och natur

är duntäcke farligt?

• tjockmage 78

Vi har haft sovpåse, eller Grobag som orginalet heter. Jag tycker att det har varit suveränt! När vi har testat täcke så har det åkt av under natten och hon har blivit kall. Nej, Grobagen är värd sin vikt i guld enligt mig! Om man har långärmad body under Grobagen så blir bebisen inte kall om armarna...

• Missboss

Vi hade bara en fleecefilt som var kanon åt sonen. Nu har han bara en tunn bomullsfilt när han sover och oftast ligger den inte kvar nu när han snart är 9 mån

• Missboss

Ett duntäcke kan blir för varmt och de ska inte ligga för varmt

• djur och natur

vi har dock rätt så kallt här i huset på vintern ibland, och då kanske det är bra med duntäcke.
    Vi använder duntäcke till oss själva när vi sover, skulle bli för kallt annars här och vi skulle frysa.

• Scrapbookings

djur och natur

Duntäcke kan man inte säga är farliga om dom används rätt, men kan bli då det är svårare att andas under ett duntäcke än under ett fibertäcke (eller vad dom där andra heter).

• SannaStina

Jag har köpt en sovpåse men jag har inte testat den ännu.... är på BF+14 nämligen...

Tänkt mig långarmad body och sovpåsen... fast ev är det en alldeles för stor sovpåse jag fått tag i (tyckte grobag var så dys så hittade en annan) så kanske jag kör med täcke i början.

v42+0 och BF+14
Svar på tråden sovpåse istället för täcke