• Safari

Vaccinerat mot Vattkoppor?

Vi funderar på att vaccinera vår doter mot vattkopppor.
    Finns det någon här som gjort det?
    Hur reagerade barnet efter sprutan?
    Hör något negativt om vaccinet?

• Svar på tråden Vaccinerat mot Vattkoppor?
  • Elut

Jag har aldrig hört att man vaccinerar mot vattkoppor då det är en ganska ofarlig barnsjukdom. Är du säker på att det förekommer??

• SC o EP

Kan man verkligen vaccinera mot vattenkoppor? Har inte heller hört talas om det...

• Mmmajsan

Jo man kan vaccinera...men enda gången jag hörde om det var när jag i utbildningen skulle vara några veckor på en infektionsavdelning och en tjej i klassen (av 60) var osäker på om hon haft vattkoppor. De gjorde ett blodprov för att testa om hon hade antikroppar mot viruset eller inte, annars skulle hon vaccineras, eftersom de inte ville utsätta en vuxen för vattkoppssmittan, då man kan bli väldigt dålig som vuxen.
    Vattkoppsvaccination är inget man gör på rutin annars.

• Safari

Jo, det kan man. Vi har redan pratat med husläkaren och de har beställt hem vaccin. Det är min sambo som tycker att det är onödigt att utsätta lilltjejen för onödig plåga. Han har själv inte haft vattkoppor och ska nu vaccinera sig. Tror vaccinet kostar ca 1000kr.

• Mmmajsan

Som sagt, ingen rutinvaccination precis. Men om ni vet namnet på vaccinet är det enkelt att söka på www.fass.se och titta efter själv om biverkningar finns. Kan kanske hitta den utan att veta namnet...jädrans, nu måste jag ut och surfa på fass...

• Elut

Sjukdomen är som sagt inte farlig och inte heller alltför plågsam om man får den i tidig ålder. I stället för vaccin kan ni alltid besöka någon som har vattkoppor så att er dotter blir smittad då hon fortfarande är liten.

• Mmmajsan

Så här står det i FASS: man kan vaccinera från 9 mån ålder. Hos barn under 13 år räcker troligtvis en dos av vaccinet. Hos äldre än 13, 2 doser.
    Man kan drabbas av vattkoppor trots att man vaccinerats, men infektionen blir då lindrigare än vanligt. Dagar till veckor efter vaccinering kan man få små hudutslag och feber. I mycket sällsynta fall har kramper och hjärnpåverkan förekommit (1 på 10 000). Vaccinet jag sökte på heter Varilrix. Inte säkert det är samma som ni beställt hem.

Ska testa att bifoga länken till FASS-sidan här;
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&expanded=J_J07_J07B_J07BK_J07BK01#105761

• Lilla Linnéa

Ser att min länk ej fungerar.

• Safari

Tack Mmmajsan och Lilla Linnéa! Ska genast läsa om det.

• Miss Daisy

Jag bodde i USA när min stora son var liten och han blev vaccinerad mot vattkoppor då. Den ska räcka tills han fyller 20 ungefär och då får man fylla på.

Svar på tråden Vaccinerat mot Vattkoppor?