• sussovink

Praktiska frågor gällande täcke, bil, skötväska

Halloj!

Jag väntar tvillingar i januari, men har några praktiska frågor.

1) Täcke
    Eftersom jag inte har några barn sedan tidigare, så vet jag inte riktigt vad man skall köpa i "täcke-väg" till de små. När man tittar på tex IKEA, så verkar de endast ha täcken som är OK ifrån 1-års-ålder. De kommer ju självklart få ligga tät tillsammans till en början - eftersom de är vana vid det sen magen - men vi har väldigt kallt i vår lägenhet på vintern, och jag känner mig väldigt orolig för att de skall vara tillräckligt varma. Självklart kommer vi har tunna pyjamser på dem, men vad kan man ha som "täcker" dem, som inte är OK när de är nyfödda?

2) Bil
    Vi har köpt en Teutonia Team S4 tvillingvagn, men den går ju inte in i vår nuvarande bil av sedan modell, alltså kommer vi att behöva köpa ny bil. Någon som har/har haft denna vagn och ge tips på bra bil som passar?

3) Skötväska
    Vad skall man köpa för en skötväska till sin tvillingvagn? Som är rymlig nog att innehålla allt man behöver till två små och där även axelremmen (eller upphängningsanordningen) funkar till ovan nämnda Teutonia vagn? Och som inte kostar 500-700 kr - utan är en lite billigare variant?

Mvh Sussovink :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-01 16:19:03:
    Skall ju förstås stå:
    "vad kan man ha som "täcker" dem, som ÄR ok när de är nyfödda"`

//S-V

• Svar på tråden Praktiska frågor gällande täcke, bil, skötväska
  • rasajj

Vi hade samma tacke fran borjan, och aven sma bommulsfiltar som ar tunnare. En del i flease ocksa. Vi fick massor av filtar faktiskt, till dem som nyfodda. Dessutom fick vi som "akpase med hangslor" i flease som skulle kunna vara istallet for filt...

Vagnen och vaskan kan jag nog inte hjalpa dig med, vi hade inte nan tvillingliggvagn alls, och vi satte inte vagnen i bilen...

Vaskan behover egentligen inget annat an vad en baby behover, men mer... Sa fyra blojor istallet for tva, tva par ombytesklader istallet for ett osv...

• olympia71

Grattis!!!

1) Täcke
    Egentligen är väl spädbarn lika individuella som vuxna.. Åtminstone märker jag skillnad på mina tvillingkillar, den ena är kraftigare och rätt varm av sig och den andra mer finlemmad och blir lätt kall. Vi började med bara filt..inte ens pyjamas...men dom är födda i mitten av juni. Dom sparkade av sig den kan jag tillägga
    Nu har vi både pyjamas och ett sån't där täcke som man viker lakan över, vet inte vad dom heter? Lapptäcken som dom fått av farmor... Dom sparkas f.ö. oxå av. Därför kör vi med "nattsockor" så dom inte ska bli kalla om fötterna på nätterna. Ett bra alternativ är annars den typ av pyjamas jag såg här om dagen, tror det var på Babyland men den finns säkert på andra ställen, en pyjamas som är som en "klänning" med dragsko nedtill... om du förstår vad jag menar?! Verkade helsmart, fötterna är varma och det är lätt att byta blöja mitt i natten.

2) Bil
    Har själv en UJ tvillingvagn så jag kan egentligen inte råda. Dock kan jag säga att vår XC90 V8 med 5 säten är kanon...går in det mesta och ändå en väldigt kul bil...om man har sån'a preferenser.

3) Skötväska
    Hade du inte haft alla förbehåll hade jag sagt UJ's tvillingväska. Personligen tyckte jag den är värd pengarna, den är kanon - allt går ner...och lite till

• LyNxQ

Det finns sånadär söta typ påsar som är vadderade.. påminner om de som Olympia skrev om här ovan, men de är tjockare, som täcken..
    (LaRedoute har sådana)

• Juoli

Tips på bra skötväska är en väska från Stadium. De har tagit fram en skötväska i märket everest den är svart och grå och har även en skötbädd. Den har även väldigt många bra fack och den rymmer allt man behöver när man har två. Den kostar bara 299 kr.

• cta

jag har en 2½åring och tvillingflickor på 8veckor.
    1,till första barnet köpte vi ett täcke på barnens hus och det har tvillingarna nu,dom ligger skavfötters i spjälsängen och använder samma täcke.Vi får köpa ett till längre fram när dom ska sova i varsin säng.
    2,vi har en volvo v70 och där går våran emmaljunga twin cerox in utan problem.
    3,jag sålde min skötväska med första dotterns vagn,så denna gång har jag köpt en vanlig ryggsäck på affären,har alltid en handduk där i som jag använder när jag byter på dom och det funkar precis lika bra som en skötväska.

• Syltlöken

Vi använde filt eller filt+lakan. Istället för IKEAS täcke köpte vi deras fleecefilt och en större bomullsfilt, men vi köpte också lite varmare filtar från rätt start. Filtarna kan man ju också ha i t.ex vagnen eller på golvet.

Vi köpte också en Team Alu S4 och den går in i vår V70, det funkar men blir inte mkt plats över för övrig packning.

Har Teutonias egen och den kan jag tycka är lite liten för ?tvillingpackning? eftersom den inte är avsedd för det, men den har funkat hittills. Ryggsäck kan nog vara en idé eller en billigare variant som nämnts ovan.

• Compuwiz

Täcke: Vi har kört med IKEAs filtar och täcken från början. I början känndes täcket för tjockt så då stoppade vi en bit fleecetyg i påslakana, när det sedan blev kallare bytte vi till IKEAs spjälsängstäcke i påslakana, har aldrig sätt något om at de inte skulle kunna användas innan 1 år :-O. Vill man ha något mellanting i tjocklek kan man köpa ett vanligt istoppstäcke (fibertäcke eller vad det nu heter) i vuxenstorlek, delar man det på mitten så är det lagom till spjälsäng! Lika dant med underlakan man kan köpa underlakan anpassade till 90x200 cm säng, delar man lakanet på mitten så har man två st till spjälsängen.

Skötväska: Vi har bytt från axelrems skötväska till en ryggsäck (inköp på Intersport för 100 för att vi upplevde att väskan hela tiden var ivägen när man skulle bära väska och barn. Ryggsäcken gör att båda händerna ä fria till att bära barn och nu till att hålla ett gående barn i vaje hand (våra är 1,5 år nu).

Lycka till!

• jelena2

Jag har alltid varit frusen, så vi köpte tjocka goa täcken. Tjejerna föddes i februari och täckena hänger mest som dekoration på sängen... Det spelar ingen roll vad vi lägger på dem eller när, de sparkar av sig ALLTING! I somras sov de i blöja, nu har de pyjamas oxå. Men med filtar kommer man långt...

Vi har en Teutonia Team Alu och en Volvo V70. Inte är det gott om plats, så ska man storhandla får man ta ut vagnen och lämna den hemma. När vi åker bort över helgen, så har vi en takbox för att få plats med grejor (köpte en billig på Jula).

Innan födseln köpte jag en ryggsäck. Sen köpte jag en billig skötväska i Ullared. Sen köpte jag en mindre ryggsäck. Nu har jag en skötväska från Natusan som vi vunnit. Allt beror på hur mycket man tycker man behöver släpa på. I början var det flera ombyten kanske. Nu är det mer flaskor och vällingpulver som ska få plats... Orsaken att jag bytt stup i kvarten är att den första ryggsäcken var så jobbig att få i korgen under vagnen. Och även skötväskan... Ju större väska, ju mer grejor har jag tagit med mig!

• Atte

Jag har inte läst vad de andra har skrivit men jag har tipset att ha en skötväska som är som en ryggsäck då har man två hånder fria och det behövs. Jag har en som Emmaljunga har gjort inte så stor men man behöver ju inte ha med sig massor med saker...

Jag hade IKEAs täcke på mina när dom var nyfödda, anledningen att det står från 1 år är att de kan bli för varma men det vaerkade inte mina bli.

Grattis och lycka till!!!!

• Totto

KÖpte också IKEAs täcken, men tyckte att de blev så klumpiga och på tok för varma för våra killar. De la vi undan (ska ta fram dom nu igen ett år senare ) - och körde med två tre fleece filtar i sängen istället. Fleece är super, mjukt varmt och mysigt! Dessa filtar används sedan till annat också, i barnvagnen framåt våren, i bilen som mystäcke osv.

Lycka till!

Eddie o Neo 05-09-28
  • BaraLinda

Sköyväska; en vanlig ryggsäck!
    Pyjamas; fleece!

• kattfoten

Har köpt täcke från Babyproffsen, dock inte använd. De ligger skavfötters och täcket är så stort så det går över huvudet på dom. Jag har sytt sängkläder av flanell som blir mycket varmare och mjukare än bomull - rekommenderas. Lägger en filt inuti flanellpåslakanet - funkar bra än så länge.

• I å C mamma

1) jag köpte täcken på babyland och dom funkar jätte bra tycker jag.

2) Vi har en S4 det är en jätte bra vagn men tyvär kommer inte den på bussarn hos mig =(. Vi har en ford Mondeo och där får den plats och de finns gott om plats för annat också.

3) BabyBjörns skötväska är jätte bra dock lite dyr men den kan man även ha som ryggsäck och hänger bra på vagnen.

Lycka till !!!

• Indratvillingmamma

Vad gäller bilen så har vi en Citroën C5 kombi och den är det bara att hiva in vår Emmaljunga twin crossway i. Dessutom får den plats åt rätt håll, så den är bara att rulla in på hjulen. När vi skulle köpa bil så åkte vi runt och mätte i de flesta bilar och det fanns inte så många att välja mellan om man ville kunna rulla in vagnen istället för att lyfta in den på tvären.

• Sar

Mina små är födda i juli och vägrade att filt eller täcke, de fick ha ett påslakan som täcke istället. Jag kan varmt rekommendera de små sovpåsarna där man drar ihop en snodd längs ned, finns på Lindex för ca 100 kr, köp så stor storlek det bara går för att kunna ha den ett tag.
    Sedan körde vi med filt och lakan. Det är först nu som 1,5åringar de har täcken (Köpta på barnens Hus)och de blir nästan för varma ändå
    Jag hade en ytterst enkel skötväska som följde med vår ORA tvillingvagn (vagnen kan varmt rekommenderas), skulle dock ha klarat mig lika bra med en vanlig ryggsäck eller dyl bara den kunnat hänga på vagnen. Man bär så mycket ändå så att hänga på sig fler grejer är bara onödigt.

Jag kan också rekommendera Rätt Starts kuddar exklusive (både vanliga och vagnkuddar). Många tvillingbebisar föds lite prematurt och det är extra viktigt att se till att inte skallarna blir sneda. Vi använde vagnskuddarna i vaggan till en bröjan då de andra var gigantiska. Passar dock väldigt bra nu!

Svar på tråden Praktiska frågor gällande täcke, bil, skötväska