• tuvan4

mina barn tycker att köttbullar o annan vanlig mat är för onyttig :-o

Jag tror att mina barn har sett för mycket på "Du är vad du äter" De vill absolut inte äta köttbullar o falukorv längre. Min ena dotter föreslog en maträtt med linser o melon som jag till-lagat tidigare.
    Men... det är ju skönt med lite lättlagat ibland.

Vad tycker ni? Ska man stå o koka linser o odla groddar varje dag eller kan man inte få vara lite "onyttig" någon gång?

• Svar på tråden mina barn tycker att köttbullar o annan vanlig mat är för onyttig :-o
  • isisisis

Det är klart man får vara onyttig ibland,men om barnen själva vill äta linser,får man kanske offra sig lite?
    Det är väl bra att uppmuntra goda matvanor?

• tuvan4

Jo det är klart att man ska uppmuntra det, men jag tycker inte att de får så onyttig mat. Jag brukar ta tid på mig vid spisen, men ibland orkar man ju inte...
    Och HUR onyttigt är eg. köttbullar?

• Nyfiken gul

Gör dom själv då kanske??

O sen beror det ju på också vad man äter TILL köttbullarna... söt lingonsylt o saltat pulvermos låter knappast nyttigt...

rulla egna o gör frikadeller i tomatsås!!

• isisisis

Jo! Jag lagar också mat,och ibland blir det köttbullar.
    Särskilt nyttiga är de nog inte heller.....det är ju mindre kött i dem än om du gör dem själv.
    Makaroner är ju inte nyttigare än en skiva bröd.
    Så kan man få in lite grönsaker med fibrer i istället,så är väl det att föredra....
    Kan du inte göra ett storkok med linser och frysa in?
    Det kan man ju med ris och annat...så kan man lättare fixa ihop nåt?

• Mrs Moneybags

Köttbullar behöver väl inte vara onyttigt om man har gjort dem själv? Äter själv inte kött, men vanlig köttfärs är ju inte dålig.
    Falukorv däremot är väl som de flesta korvar inte så nyttig.
    Hur gamla är barnen? Kanske de kan laga lite själva? Hacka råkost eller göra sallad till eller nåt?

• tuvan4

Trinity: Mina barn är 16, 14 o 11 år. Ingen är tjock o de äter alltid sallad till maten o mycket frukt.

• Bonanza
    tuvan4 skrev 2006-11-01 17:34:09 följande:
    Trinity: Mina barn är 16, 14 o 11 år. Ingen är tjock o de äter alltid sallad till maten o mycket frukt.
    Är de tjejer? Nu generaliserar jag, men tjejer i den åldern är ju ytterst känsliga för påverkan utifrån, och de kanske har börjat nojja över sin vikt? Hade jag varit du hade jag försökt förklara att det är bra med balans, onyttigt ibland, nyttigt ibland och mittemellan ibland. Och så hade jag hållt lite koll på deras attityd till mat och sin kropp generellt.
  • tuvan4

Bonanza: Ja, två är tjejer. O särskilt den ena är väldigt nojig. Det är så synd tycker jag. Hon är ju jättefin.

• Diorlover

hm häromdagen när jag jobbade på fritis kom en tio årig kille upp till mig
    Fröken, är det mycket kaloroer och fett i maten idag?
    Jag blev chockad.. men lilla pojk inte ska väl han tänka på sådant..

Tycker inte om föräldrar som för över sånt till sina barn..
    Points räknare osv..visst ska det väl uppmuntras att ätas nyttigt men det är ju föräldrarna själva som oftast lagar maten till sina barn.. Jag skulle blivit hemskt lessen om mina barn höll på sådär

• Trinity78

Jag tycker att det är lite oroväckande att en 11-åring har åsikter om vad som är nyttigt/onyttigt att äta. Sånt kan leda till ett snedvridet förhållande till mat. Om de dessutom tror att köttbullar är dålig mat så har de missförstått näringsläran. Du säger dessutom att de inte är tjocka och äter bra - då finns det absolut ingen anledning för dem att ens fundera över om en enstaka måltid är "dålig".

Halloween är ALLTID och ENDAST den 31 oktober!
  • tuvan4

Trinity: Jag håller verkligen med dig. Tycker att det är förfärande.

• Creep

Köttbullar och falukorv och annan vanlig mat behöver man knappast tycka är onyttig eller "akta sig för" sålänge man inte är hälsofarligt överviktig.
    Tjejer i den åldern är extremt känsliga och utvecklar lätt ätstörningar. Var uppmärksam på vad dom äter och inte äter. Att vara "rädd" för mat, vägra äta något, kompensera det onyttige genom träning elelr äta mindre nästa måltid är varningstecken man bör ta på allvar!
    Och om möjligt (säkert alldeles omöjligt) försök kotnrollera vilka program dom ser på tv. Du är vad du ter vänder sig till hälsosamt överviktiga människor. Absolut inte normalbyggda tonårstjejer!

• Diorlover

Svensk husmanskost är en av det nyttigaste i världen där ska man få i sig en liten bit av hela kostcirkeln ju.. KOllar på på USA Eller England fy f*n vilken kost dom har. ALLT är färdiglagat vilket innebär dåligt fett.. Lixom shiit vad folk ska ha sådan hysteri nu förtiden om mat osv..Man kan äta det man vill sålänge man kompenserar det med röresle..

• tuvan4

jag är verkligen tacksam för era svar!

Min man är jätteförvånad. Han tycker att ´vi äter väldigt bra mat.
    Ska verkligen vara uppmärksam på det här med ätstörngar.

Svar på tråden mina barn tycker att köttbullar o annan vanlig mat är för onyttig :-o