• Felicia6

Ute på resor och ska betala räkningar?

Hur gör ni som är ute o reser med era räkningar?

Har ni internetbanken och loggar in utomlands på nåt internetcafé?
    Eller har ni någon släkting som betalar dom då ni är borta?

Berätta Vi kommer vara borta då räkningarna ska betalas, o är därför nyfiken på hur andra gjort

18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • Svar på tråden Ute på resor och ska betala räkningar?
  • LindaMarie

Med interenet bank bestammer du ju sjalv vilket datum rakningen ska betalas och kan lagga in alla i forvag, innan man aker ivag.

• Felicia6

LindaMarie, jo men vissa räkningar hinner vi inte få innan vi åker, och så får vi in pengar på två olika konton, och vi måste få dom på samma konto för att kunna betala alla räkningar

18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • LindaMarie

Hur lange ska ni vara ivag?

• vackrastarflow

internetcafe kan fungera fint, jag har dock också varit ute och rest under räkningstid och till de som jag visste jag inte skulle hinna få ringde jag till och berättade hur det stod till. alla hjälpte till, en del skickade före, en del efter. inga konstigheter, tror nog de var mer tacksamma för att jag faktiskt ringde.

• menu

oftast har vi rest 4 veckor å då planerat resan så att vi åker i slutet av månaden när räkningarna är betalda å kommer hem just i slutet så vi hinner betala räkningarna. alltså planering
    annars betalat de räkningar som kommit tidigare innan vi åkt (funkar med de flesta om man är borta ca 6 veckor)

Har oxå lämnat pengar hemma så den som tömmer posten kan betala räkningarna (rätt lätt att se vilka är räkningar när de dimper ner i lådan) medans vi är borta, i fall att vi blir längre än planerat.

• SVejsan

1. Betala så många som möjligt innan du åker!
    2. Lägg så många som möjligt av resten på Autogiro!
    3. Lägg resten om möjligt på E-faktura , så kan du betala dom med dosa på resan.
    4. Om det är några kvar Ring och prata med företagen innan om uppskov.
    5. Låt din "hus/lägenhetsvakt" betala under tiden...

(sedan så kan man ligga och slira med vissa räkningar med upp till 2 v utan påminnelseavgifter, ofta kommer ju inte påminelsen förrän efter 1 v )

• sweetpea

Menu: Planerar ni verkligen era semestrar efter förfallodatumet på era räkningar..?

• HeddaBigBum

Jag fick en massa strul förra sommaren när vi var borta i en månad. Jag betaladeså mycket jag kunde i förväg via internet. Man kan ju bestämma vilket datum räkningen ska betalas, ifall man inte har pengar på kontot förrän lönen dyker upp.
    Detta blir ju som sagt lite problematiskt om man inte fått räkningen än och inte vet hur mycket den kommer bli på (t.ex. telefonräkningarna).
    Jag, naiv som jag är, trodde att om jag betalar in massa extra månaden innan så har jag sedan kredit och nästa månads räkning betalas med innestående kredit. Så funkar det INTE! Inte med Comviq iaf.
    Ring till de företag vars räkningar du inte hinner få på posten!!!

• menu

sweetpea, jaa, fast 1-2 veckors semestrar behöver man ju inte planera nått, då hinner man ju betala oavsett, gäller ju bara 4-6 veckors.

• menu

alltså vi kan ju inte veta förfallodatumet på räkningar 1 år innan då vi bokar resan, men så att det är logiskt att alla räkningar för månaden kommit dvs att vi åker slutet av månaden å kommer hemn slutet av nä'sta månad.

• HeddaBigBum

Menu:
    jo, verkligen avancerat. Här vrider vi och vänder på datumen så det blir så billigt som det bara kan bli. Att åka på tisdagar/onsdagar verkar vara bra...

• menu

öh vad är det som är avvancerat? med att åka runt tex den 25 dvs i slutet av månaden när räkningarna kommit å de är betalda,

istället för att åka tex den 10 å veta att det kommer massa räkningar å veta att man inte är hemma då de skall betalas???

• sweetpea

Menu: Det är bara det att jag nog aldrig någonsin har tänkt på när och hur mina räkningar ska betalas när jag ska boka en resa. Har inte ens kommit på tanken.

• HeddaBigBum

Menu:
    Du har givetvis rätt, så himla avancerat är det inte att rätta sig efter vissa datum. Det gör man ju ändå, varesig datumet är 24 december, eller första dagen på semestern, etc.. Men ditt sätt är definitvt mer genomtänkt!
    Men vi kommer nog fortfarande prioritera priser över innan/efter 25:e. Plånboken tillåter inte annat... Gråter

• menu

mm... det beror ju på vart å när på året man reser, å ju tidigare man bokar ju billigare blir det.. priset behöver inte alls ha så mycket med exakta datumet att göra, om man reser reguljärt,
    å åker man charter så är man sällan 3-4 veckor (mer än 4 går inte ens att åka charter om det inte är special resor)
    och om det nu handlar om en skillnad på en hundring eller så så spelar väll inte det nån roll på en så pass dyr resa ändå..? annars ger man väl hundingen åt den som skall fixa räkningar , kolla posten el dyl?
    reser man nu bara 1-2 veckor så kan ju räkningarna inte va nått problem? men visst där kan det skilja sig i resans pris lite mer beroende på datum om man reser charter alltså.

Svar på tråden Ute på resor och ska betala räkningar?