• Nötkaka

Stengolv under och framför en braskamin

Hej.
    Nu har vår braskamin kommit. Det är en halvrund täljstenskamin, typ Contura.
    Vi kommer att lägga någon slags sten under och runt kaminen men vi kan inte bestämma oss för vilken slags sten vi vill ha...granit, klinkers, skiffer???

Vad för slags golv har ni under /runt om kaminen?
    Skulle gärna vilja se bilder om det är möjligt. Känner mig tom på inspiration

• Svar på tråden Stengolv under och framför en braskamin
  • INOX

I mitt galleri finns bilder på hur vi har gjort. Vi har haft en vedspis, så vi har tagit bort alla tegelstenar ner till golvet, gjutit upp lite och lagt grå klinkers. Kom ihåg att bestämmelser säger att minst 30 cm framför kaminen ska vara täckt och minst 10 cm på sidorna.

• Nötkaka

INOX:
    du har lagt det i en rektangel...vad spännande. Fick för mig att man skall lägga det i en halvrund form eftersom kaminen är halvrund men det var ju jättesnyggt även med kanter!
    Onej...nu fick jag ännu mer att tänka på

• Nötkaka

Jag trodde ärligt talat inte att klinkers höll för en tung kamin....hm....måste visa mannen min när han kommer hem

• INOX

Vi har ju betong under som är gjuten så rakt och fint det bara gick, hihi. Eftersom det var uppmurat så under vedspisen, la vi klinkers över hela ytan. Kaminen väger 180 kg, och våra håller fint hittills. Men kaminen är ju bara ca en månad gammal. Jag ville ha borstade metallister runt, för att göra ett snyggt avslut mot golvet, och då gick det inte att göra en "halvcirkel", så därför var det bra att det blev en rektangel.

• Joonas

Har du ett vackert trägolv går det jättebra att lägga en tjock glasskiva, kanske lite rökfärgad, under kaminen. Kan bli hur snyggt som helst. Vi har klinkers i vårt v-rum så vi har inte gjort något speciellt mer än ställt spisen på plats!

• mimmi 1

Vi satte in en kakelugn, och den är ju tung... men vi monterade nog den direkt ner på betongplattan, och la klinkers mot kakelugnen, ser ingen anledning till att lägga klinkers under spisen??
    Vi lade klinkers i en rektangel, men med fasade hörn...och med mässinglist runt om, det blev jättefint....

• mammatotoo

Vi har klinker under våran. Kolla i galleriet
    Fast vi har ingen list runt det hela...ska komma dit en eklist i framtiden!!!

• Nötkaka

Tack för era svar. Jätteinspirerande att se hur ni gjort !
    Så här blev det (det är bara halvfärdigt som ni ser )
    Det skall också läggas parkett där så småningom

• Nötkaka

Så här blev det (forfarande halvfärdigt).

Svar på tråden Stengolv under och framför en braskamin