• Shaun the sheep

Fått katt på bara 9 veckor - Vad gäller?

Hejsan!

Min pappa fick idag en kattunge på bara 9 veckor. Sverak rekommenderar ju att de ska vara minst 12 veckor, helst äldre. Vad kan vi göra för att underlätta för henne?
    Hon är avmaskad och så, men ska man göra nåt mer?
    Hon har sovit lite på en stol i köket, och leker lite, så hon är inte jätterädd.
    Men hon jamar och verkar leta efter mamma :/

Jättetacksam för svar!

Bebis i maj♥♥
  • Svar på tråden Fått katt på bara 9 veckor - Vad gäller?
  • LeWi

Tja, är hon rumsren så finns det ju inte så mycket mer ni behöver göra än att ge henne en hel massa kärlek och uppmärksamhet!

Närhet och mycket gos så saknar hon kanske inte mamma så mycket...
    Lycka till med nya familjemedlemmen!

• lovely lady

hej.. jag har mycket erfarenhet av katter.. har själv en bebiskisse på 9 veckor, en hittekattunge. tog hand om henne då hon va ensam och illa däran bara 3 ½ vecka gammal.

vad vill du/ni veta?

Beräknad 14/11 längtar...
  • Cia o krabaten

Se till att hon vet var lådan är och maten.
    Låt henne ha mat framme. Finns torrfoder för kattungar, annars finns det vissa sorters burkmat som är "Färs" och inte bitar = lättare att äta.
    Eller kokt fisk kanske.
    Och som sagt: Var hennes familj nu.
    Men börja på en gång med var hon får vara och inte. Tex sova i er säng eller gå på bordet...

• Sommaren22juni1979

Alla kattungar jamar efter sin mamma, jag fick min första kattunge då var inte mer än 6 veckor gammal.( pga en olycka)
    Rekomenderar kattmjölken till kattungen sen att man bonar en plats till katten .
    Fick hem mina kattungar för några veckor sedan när de var 11 nästan 12 veckor gammal och då jag själv fått källingar för många herrans år sedan så kan jag nog lungt påstå att det kommer gå bra.
    Mycket närhet ska han ge till den lilla så att katten får se honom som sin nya sk mamma eller i detta fallet pappa..
    Är katten toaren ?
    Annars så ska han försöka hålla katten till ett rum där toan finns.
    Mest för att begränsa kattens missöden.
    Gärna lite leksaker , våra har alltid älskat sugrör..

• Shaun the sheep

Jag undrar om man måste ge henne nån speciell mat? Alltså, tror ni hon blivit avvänjd med mammas mjölk? för hon vägrar dricka vatten, mjölk duger bra dock.

Och om det är nåt annat vi behöver veta? :)

Bebis i maj♥♥
  • Shaun the sheep

går på toa gör hon som hon ska :) och lekeroch hoppar gärna upp i knät!

Bebis i maj♥♥
  • lovely lady

ni får inte ge henne mjölk.
    katter är laktos intoleranta.
    det finns kattmat att köpa för kattungar under 1 år. ge helst torrfoder, då mjukmat ger dålig mage.
    Se till att hålla lådan ren, men ta inte bort bajs direkt, då det kan uppfattas som hon gjort fel.
    Se till att hon har fri tillgång till mat och vatten.
    Mycket kärlek och lek är viktigt.
    gråter gör de nästan alltid innan de vant sig av med mammans närhet. svara henne när hon jamar och ge henne uppmärksamhet!

Något mer?

Beräknad 14/11 längtar...
  • Skärgårdsfru

Det ni främst ska tänka på är att ge MASSOR av uppmärksamhet. Låt henne vara med er så mycket det går. Lek MYCKET med henne, påminn henne om lådan då och då. Kela med henne och var konsekventa i uppfostran. Beröm henne mycket.

Kattungar kan så länge de diar sin mamma tåla laktos. Men så fort dom slutar dia så slutar också kroppen att tillverka den enzym som krävs för att bryta ner laktosen och en katt blir därför laktosintolerant. Om ni ska ge henne mjölk så kan ni ge den laktosfria som finns i affären. Men hon ska ändå ha tillgång till vatten för vatten bör vara hennes främsta dryckeskälla.

Vad fick hon för mat i förra hemmet? Jag rekommenderar er att fortsätta med den maten ett tag till. Det är inte bra att byta tvärt utan ett foder ska successivt sättas in. Det nya fodret sätts alltså in utblandat i det gamla. Jag rekommenderar Royal Canin Babykitten.

Med risk för att vara tråkig så får ni vara beredda på att katten senare kan få problem med rumsrenhet, att den snuttar på saker, har dålig mage eller har andra problem. Det är väldigt vanligt på katter som skiljs för tidigt från sin mamma.

Mer om detta kan ni läsa på dessa sidor:

www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html
    www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm

• Bettan78

Finns det inte möjlighet att lämmna tillbaks kattungen till kattmamman tills den är 12 veckor? skulle ju absolut vara bäst för katten, det kan som sagt annars dyka upp problem när den blir äldre såsom problem med att den kissar på fel ställen och blir rädd och otrygg .

När jag var liten tog min familj emot en katt som var på tok för ung (förstod jag senare när jag såg bilder från den tiden) den är fortfarande nu som 18 år väldigt rädd och otrygg av sig och har liksom aldrig "kommit över" att den blev tagen från sin mamma för tidigt (stackarn).

Svar på tråden Fått katt på bara 9 veckor - Vad gäller?