• Googels

Missfärgat mellan kakelplattor - vad göra??

På senaste tiden har fogen mellan kakelplattorna i vår dusch/badkar blivit otroligt missfärgad på sina ställen. Det är brunt på tre sidor av en kakelplatta och har börjat bli missfärgat även på några andra ställen.

Vi har använt en badrumssprej av nåt slag som ska ta bort just såna saker, och likaså fukt, men den verkar bara ha gjort saken värre. Den har dessutom blekt bort det vita ur halva badkarslisten så den är nu nån konstig blekrosa färg :(

Har någon några andra bra tips på vad man kan göra för att få bort det, för gott? (Utan att behöva riva ut allt och göra om...)

• Svar på tråden Missfärgat mellan kakelplattor - vad göra??
  • Fru Gustavsson

ny fogning

Nona, sprängfärdig i vecka 37, snart kommer lillkatten
  • blondimom

vad beror missfärgningen på..?

hudavlagringar..? går att skrubba bort....m nagelborste..

mögel..? kolla upp att det inte e farligt mögel, som kan orsaka hälsoprob... men vill man ha död på möglet, så städa ordentligt m ättiksvatten m hög koncentration..:)

• mimmi 1

cilit bang (stavningen??) skura med en gammal tandborste i fogen, då kommer du åt på bästa sätt, är fogen ursprungligen vit, så kan du skura med klorin, annars finns det speciell fogtvätt som du kan köpa där man köper kakel....

• Sweden

Finns en bleknings-penna har i USA som jag brukar anvanda i vart badrum, Clorox bleach pen heter den. Kanske inte finns i Sverige i och for sig.

• kajsalisah

Jag säger bara Klorin! Häll klorin i en sprayflaska och spraya på....det bara rinner av! Visst, det är inte miljövänligt - jag vet!!!!

• no more doughnuts

om det inte är mögel eller dylikt så finns ju "Fog rent" i färgaffär`n, eller en sorts fogfärg..
    har för mej jag sett på Homestyling som gick på 5:an...

Lycka till!

• Googels

Dum fråga kanske men hur vet man om det är mögel?

Tror inte det är hudavlagringar för i så fall borde det finnas på fler ställen än vad det gör för tillfället.

Tycker det är lite konstigt att det blir missfärgat så fort när det väl börjat komma på ett ställe... har inte skubbat med tandborste eller nagelborste än, endast med 'grov svamp' men borde kanske testa det.

Får ta och testa lite olika medel som nämnts ovan oxå för att se om nåt om dem tar.

• Sessan87

Berätta gärna vad som funkade sen!

• längtarefterbarn

Det är inte så att ni har mycket järn i vattnet? Det har vi och det blir missfärgningar, klorin fungerar halvbra, men jag har inte hittat nåt som funkar klockrent!

• Rabies

Foga om, porfyll och försegla fogen.

• Maxilla

Häll flytade koncentrerad klorin på fogarna och skrubba bort. Jag har testat detta för det var likadant i min duschhörna. Sen är det bara att spola bort med vatten.

• Googels

Har inte hunnit testa nåt än, men får se om vi kan testa lite i helgen och ska lämna rapport sen.

Har ingen aning om ifall vi har mycket järn i vattnet, men det skulle inte förvåna mej...

• Angels

Tandborste + rengöringsmedel. Finns ingenting som slår det!!

Svar på tråden Missfärgat mellan kakelplattor - vad göra??