• lax32

Alkoholism en sjukdom?

Jag har varit på motiva i dag där jag går för att få behandling och tillfriskna för jag är ett vuxet barn (min mamma är alkoholist)
    I dag hade vi en föreläsning om att alkoholism är en sjukdom.Jag vet ju att det är det men jag har så svårt att förstå det!
    I min hjärna så har man ju alltid ett val!
    Men det ska man ju tydligen förstå när behandlingen är över......vi får vänta och se.....

• Svar på tråden Alkoholism en sjukdom?
  • Alvi

Håller med, både mamma och pappa var alkoholister och jag kan bara inte FATTA hur man kan utsätta sitt barn och andra i sin närhet för sånt skit!
    SPECIELLT inte efter att ha fått höra från sitt barn vad man utsätter det för!

• giz den allsmäktige

alkolism är en sjukdom, å fram tills man får verktygen (behandling 12 steg osv)
    en sjukdom man aldrig blir frisk med men som man kan lära sej att hantera.

boktips: 12 steg tillbaka till livet av hans lundberg.

• Anonym

Jag har också sett alkolismen på nära håll och jag har faktiskt insett att det är n sjukdom. Det insåg jag den dagen jag själv blev mamma och förstod att det inte är något man utsätter sina barn för av eget val. Men alla vet ju att anorexi är en sjukdom till exemepl och den sjuka vet ju att det är inte snällt att utsätta nära för det men samtidigt är det en sjukdom. det är inget man kan styra tyvärr...

• Aktris

...men hur många skulle dricka ett glas med cancer....
    Vet ju att det är en sjukdom, men om man har det i släkten så tycker jag nog tex att man ska akta sig för att dricka, som om när man har bröst cancer i släkten så är man noga med sin bröst hälsa. En alkolist gör ju ändå ett val någonstans, det gör inte en cancer patient. Jag tycker det är bra att det klassa som sjukdom, då det blir enklare att få hjälp, att samhället har ett ansvar osv. Men alkolister själva använder ju inte längre uttrycket att "jag fick ett återfall, utan "jag tog ett återfall", det ligger mkt i det.

• Anonym

Tycker inte det ska klassas som en sjukdom. Möjligtvis en psykotisk sjukdom. En sjukdom har med baskilusker och andra småvarelser att göra, enligt mig.

• Aktris

Skillnaden på aneroxi är ju att man MÅSTE ju äta mat, man MÅSTE inte dricka alkohol.

• Lajsa76

Visst är det en sjukdom.
    Även om jag kan förstå eran känsla och tankar.
    Det går att tillfriskna ifrån det genom behandling.

Några bra böcker som jag kan rekomendera är:

Bli fri från ditt medberonde av Melody Beattie.

Vuxna Barn till Alkoholister av Janet Geringer Woititz.

Även böcker av Tommy Hellsten kan jag varmt rekomendera, bla Flodhästen i vardagsrummet.

Ska gå att låna samtliga på bibliotek.

Stolt och tacksam mamma till Isak och Arvid.
  • Anonym

Jo men menar du anonym att en sjukdom måste ha med bacciller att göra? Då finns det ju inga psykiska sjukdommar? Självklart är det en psykisksjukdom. man är hjärntvättad på sätt och vis. Och vad gller jämförelsen med anorexi så visst man MÅSTE äta, men när man gör det år man ångest och oroar sig för vad som kan tänkas hända om man gör det. Om man är alkolist måste man låta bli att dricka men man får ångest om man gör gr det för man vet inte om man kommer klara sig utan det.

• Anonym

Psykisk sjukdom..va pratar ni om??

Det är en beroende sjukdom.

En sjukdom som man till och med kan dö av.

Att supa ihjäl sig tar många år men att dö av abstines är betydligt vanligare.

Svar på tråden Alkoholism en sjukdom?