recept på chokladsås?
har någon recept på en god chokladsås?
har någon recept på en god chokladsås?
Hade förut men vet inte var jag har det längre
så hakar på här om det dyker upp något!
Barnen frågade häromdagen varför jag inte gjorde sån längre.
Vet att man till nöds kan göra det som står på kakaopaketet, men den är i princip bara ätbar.
Har för mig att det är 1 dl kakao, 1 dl vatten och 1 dl socker som man vispar ihop och låter koka upp och tjockna eller så.
Man kan ha allt i från början.
1 dl vatten
1 dl strösocker
1 dl kakao
Vispa hela tiden. Det här blir en tjock och fyllig sås som håller en vecka i kylen.
Åh, vad enkelt och gott! Måste testa snarast möjligt!
Enkelt, ja, men gott... nja... (jag föredrar ljusare choklad)
Några andra varianter:
* Koka upp 2 dl grädde och häll den över 75 g hackad choklad (ljus, mörk eller vit) så att chokladen smälter.
* Samma som ovan men rör ner 1 dl vispad grädde när du har rört såsen jämn.
* Samma som den första men smaksätt den med rivet apelsinskal, snabbkaffe, rom eller pepparmintolja.
* Blanda 2 dl kaffegrädde, 3 msk socker, 1 msk sirap, ½ msk margarin och 1 msk kakao i en kastrull och koka 5 - 6 minuter. Rör ner 1 tsk vaniljsocker.
Den här lär vara klassisk, men jag har inte provat den själv. Den tycks ta lång tid att göra och låter inte särskilt nyttig. Men god.
Vita harens chokladsås
6½ dl socker
2½ dl mjölk
2½ dl grädde
100 g smör
½ krm salt
2 dl kakao
½ tsk vaniljsocker
Sjud allt utom kakao och vaniljsocker sakta utan lock i en timme, rör då och då. Ta kastrullen från värmen och vispa ner kakaon. Vispa med elvisp 5 - 10 minuter. Smaksätt med vaniljsockret. Servera såsen varm, ljummen eller kall.
låter jätte gott.
Prövade med kakao förut men det va inge gott. Ha för mig att man ska ha grädde i såsen så blir det godare men inte nýttigt.
Tack för alla recept, ska testa någon i helgen. :)
Jag brukar smälta mörk blockchoklad o sen hälla i grädde den blir jätte jätte god !
Den här brukar jag göra, enkel och god.
50 g margarin eller smör
1½ dl mjölk
1 dl socker
1½ msk kakao
1½ msk vaniljsocker
Smält margarinet i en kastrull och rör ner övriga ingredienser. Koka ca 10 min tills såsen blir slät och har den konsistens du vill ha.
Jag brukar köra det enkla receptet som flera har tipsat om här (socker, vatten, kakao) + ha lite salt i + lite sprit (kanske en msk, man får testa), typ mörk rom, konjak eller whiskey eller liknande (någon form av likör som smakar åt det hållet funkar himlans bra också) =gott! Smör låter också gott att ha i.
Ah, va bra med lite olika varianter att testa
tänk på att chokladsås med mejeriprodukter i surnar snabbt bara