• Pyret1

recept på chokladsås?

har någon recept på en god chokladsås?

• Svar på tråden recept på chokladsås?
  • MaNiMi

Hade förut men vet inte var jag har det längre
    så hakar på här om det dyker upp något!
    Barnen frågade häromdagen varför jag inte gjorde sån längre.
    Vet att man till nöds kan göra det som står på kakaopaketet, men den är i princip bara ätbar.

• Halime

Har för mig att det är 1 dl kakao, 1 dl vatten och 1 dl socker som man vispar ihop och låter koka upp och tjockna eller så. 

• björkmamma
    Halime skrev 2006-11-01 23:38:10 följande:
    Har för mig att det är 1 dl kakao, 1 dl vatten och 1 dl socker som man vispar ihop och låter koka upp och tjockna eller så. 
    Mängderna är rätt (ja man kan ju öka o minska efter hur mycket sås man vill ha) men jag vill minnas att socker o vatten ska kokas upp först o sen rör man ner kakaon , helst siktad då så blir det inte så mkt klumpar som är svåra att röra ut.
  • Lilith74

Man kan ha allt i från början.
    1 dl vatten
    1 dl strösocker
    1 dl kakao

Vispa hela tiden. Det här blir en tjock och fyllig sås som håller en vecka i kylen.

• Fille Fjonkan

Åh, vad enkelt och gott! Måste testa snarast möjligt!

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 28
  • Valnöt

Enkelt, ja, men gott... nja... (jag föredrar ljusare choklad)

Några andra varianter:
    * Koka upp 2 dl grädde och häll den över 75 g hackad choklad (ljus, mörk eller vit) så att chokladen smälter.

* Samma som ovan men rör ner 1 dl vispad grädde när du har rört såsen jämn.

* Samma som den första men smaksätt den med rivet apelsinskal, snabbkaffe, rom eller pepparmintolja.

* Blanda 2 dl kaffegrädde, 3 msk socker, 1 msk sirap, ½ msk margarin och 1 msk kakao i en kastrull och koka 5 - 6 minuter. Rör ner 1 tsk vaniljsocker.

• JsN
    Lilith74 skrev 2006-11-01 23:49:13 följande:
    Man kan ha allt i från början.1 dl vatten1 dl strösocker1 dl kakaoVispa hela tiden. Det här blir en tjock och fyllig sås som håller en vecka i kylen.
    När såsen är färdig så rörs 1-2 msk kallt smör ned för att blanka den så blir den ännu bättre! (Det ska vara saltat smör, vill man inte ha smör kan man ha i 1 krm salt)
    *hälsosamt lat*
  • Valnöt

Den här lär vara klassisk, men jag har inte provat den själv. Den tycks ta lång tid att göra och låter inte särskilt nyttig. Men god.

Vita harens chokladsås

6½ dl socker
    2½ dl mjölk
    2½ dl grädde
    100 g smör
    ½ krm salt
    2 dl kakao
    ½ tsk vaniljsocker

Sjud allt utom kakao och vaniljsocker sakta utan lock i en timme, rör då och då. Ta kastrullen från värmen och vispa ner kakaon. Vispa med elvisp 5 - 10 minuter. Smaksätt med vaniljsockret. Servera såsen varm, ljummen eller kall.

• Pyret1

låter jätte gott.

Prövade med kakao förut men det va inge gott. Ha för mig att man ska ha grädde i såsen så blir det godare men inte nýttigt.

Tack för alla recept, ska testa någon i helgen. :)

• loppis7

Jag brukar smälta mörk blockchoklad o sen hälla i grädde den blir jätte jätte god !

• M plus H

Den här brukar jag göra, enkel och god.

50 g margarin eller smör
    1½ dl mjölk
    1 dl socker
    1½ msk kakao
    1½ msk vaniljsocker

Smält margarinet i en kastrull och rör ner övriga ingredienser. Koka ca 10 min tills såsen blir slät och har den konsistens du vill ha.

• turpis

Jag brukar köra det enkla receptet som flera har tipsat om här (socker, vatten, kakao) + ha lite salt i + lite sprit (kanske en msk, man får testa), typ mörk rom, konjak eller whiskey eller liknande (någon form av likör som smakar åt det hållet funkar himlans bra också) =gott! Smör låter också gott att ha i.

• robronja

tänk på att chokladsås med mejeriprodukter i surnar snabbt bara

Svar på tråden recept på chokladsås?