• Dimisi

Bebisar som vaknar en gång i timmen?

Det verkar vara ganska vanligt med bebisar (över fyra månader) som vaknar en gång i timmen eller ännu oftare. I alla fall beskriver föräldrarna det så. Men jag undrar: Vaknar de verkligen exakt så ofta, eller är det att man upplever det som så ofta, för att sömnen blir så sönderhackad?

Om bebisen aldrig sover mer än en timme i sträck, är det inte något fel då? Typ allergi, förkylning, magont eller liknande?

Ni som haft bebisar som vaknat så ofta: Visade det sig senare att det berodde på något, eller hade det liksom bara blivit en vana?

Min plutt (sex månader) vaknar bara ofta när han är förkyld eller när det har varit en dag som avviker mycket från våra vanliga vardagar.

Hur reagerar BVC när man berättar att bebisen vaknar så ofta? Ser de det som ett sjukdomstecken eller är det helt normalt?

• Svar på tråden Bebisar som vaknar en gång i timmen?
  • Pallas

Surfa: Min mellangrabb vaknade en gång i timmen i snitt under hela sin helamningsperiod (8 månader). Det betyder att det gick längre emellan ibland och tätare ibland. Jag höll aldrig koll på vare sig antal amningar per natt eller klockslag men jag lärde mig ju min kropp och mitt sömnmönster. Hans uppvaknanden berodde på att han dels var hungrig (hade dålig sugteknik och hade svårt att få i sig mycket vid enstaka tillfällen = hungrig snart igen) och dels behövde närheten.

Dessa uppvaknanden blev en vana och han fortsatte med dem även efter att jag slutat nattamma när han var 12 månader. Han började sova hela nätter vid 17 månader, i samband med att han började gå. Hans uppvaknanden var inget som störde oss, vi var alla utvilade eftersom vi samsov och uppvaknandena aldrig han bli riktiga uppvaknanden (kortare än 2 minuter). Han fick bröstet och så fort han hade tagit tag så somnade vi om. När jag slutade nattamma räckte det med en klapp eller kram.

Att barn vaknar ofta på natten är inget sömnproblem i sig. Problem är det när någon i familjen mår dåligt av situationen och så var aldrig fallet i vår familj. Jag tror jag har varit den mest utvilade småbarnsförälder jag känner faktiskt, trots att barnen inte sovit på nätterna...

• guldplutt

Egentligen är det biologiskt betingat att små barn ska vakna många gånger under natten, de gör alltså inget fel. Men det fungerar ju lite dåligt för oss så som dagens samhälle ser ut, o därför försöker vi på alla sätt att få de små att sova för att vi själva ska orka. Inget konstigt med det, vi gör detsamma. Tyvärr funkar det sådär lagom bra... Vår tjej sov jättebra fram tills hon var 4 månader gammal. Då började hon bli mkt mer fysiskt atkiv, o samtidigt försvann den goda nattsömnen. Hon äter inte om nätterna, är inte vaken länge, vill inte komma upp o leka, för hon är egentligen trött o sömnig, men hon vaknar ändå. Vi har kört varianter av både sova hela natten-kur och femminutersmetoden, det har stundvis förbättrat något, men det räcker med en liten förkylning så får man börja om från början igen, o det blir inte lättare för varje gång. Det finns alltid någon fas eller tandsprickning eller annat att skylla på, men frågan är om det är det det handlar om egentligen. Hon vaknar inte varje timme hela natten, ibland kanske hon vaknar var tredje timme, ibland kanske det går ännu längre, men ibland kanske det istället är tom oftare. Det varierar. Det enda som är konstant är att oavsett vad vi gör eller inte gör så fortsätter hon att vakna flera gånger per natt. BVC har inga råd att ge egentligen merän mkt mat om dagen och 5minutersmetoden. De nätter hon bara vaknar tre gånger eller så tycker de egentligen är ganska så bra. Så - vi börjar så smått ge upp... Kanske är det bara att resignera o inse att det kommer att vara så här ett bra tag till...?

• guldplutt

glömde - hon är nu snart 9 månader, o hon är frisk o kry som en nötkärna, fysiskt väldigt tidig i sin utvckling, glad o pigg om dagarna. så nej, inget fel finns identifierat. tror det här är väldig mkt vanligare än man tror faktiskt.

• Dimisi

guldplutt: Vad gör hon när hon vaknar då? Skriker hon, eller ligger hon bara och jollrar? Vad måste du/pappan göra när hon vaknar?

• Dimisi

Vaknar bebisarna oftare när man samsover? När lilleman sover i sin vagga vaknar han sällan, men när han sover i vår säng söker han bröstet då och då. Fast jag tror knappt han är vaken då, men jag vaknar ju.

För mig är det inte heller något problem att vakna. Jag somnar om på tre sekunder. Men jag ligger stelt när jag ammar sovandes, så jag får ont i ryggen av det.

• diddik

kan det vara så att barn som är tidiga i sin fysiska utveckling är mer oroliga under sin nattsömn, tror du. min flicka sover max tre timmar på raken och hon är 6 månader. Hon sitter, kryper och ställer sig upp längsmöbler och det tycker jag är väldigt tidigt. Har en 2 1/2 åring oxå som var ca en månad senare i sin utveckling och sov något bättre på natten.

En tanke bara.

• hild

Hej jo jag har också hört att de som är tidiga motoriskt har massa att bearbeta på nätterna som ger dem mardrömmar o gör dem oroliga. Min son är mkt orolig på nätterna vaknar ofta o skriker. Man måste upp o vagga o gå med honom. O jag ammar inte på nätterna längre. Så jag tror att det är en kmbonation av närhetsbehov o mardrömmar.

• guldplutt

ja de skulle onekligen stämma på vår tjej. hon är helt vild på dagarna

hon gråter o skriker för det mesta när hon vaknar. ibland vaknar hon knappt, men far upp o ställer sig mot spjälorna eller sätter sig upp, eller kryper ner till fotänden o hänger sig ut genom spjälorna. ibland är hon så vid sans att hon lyckas hitta nappen o somna om själv, men då har hon redan gjort så mkt ljud att vi ju vaknat iaf. vi har testat alla varianter, både att springa in o plugga in nappen så fort vi hör ett pip, till att vänta ut att hon ska reda det själv o bara gå in när hon verkligen skriker o inte verkar ge med sig. då kör vi just nu ngn form av femminutersvariant, går in, ger napp o stoppar om, går ut igen. det funkar för det mesta, iaf efter ett par gånger, men hon vaknar i alla fall om en stund igen.

inatt var värre än nånsin. hon vaknade precis just en gång i timmen, mellan 21.15 och 4. eftersom hon inte fick i sig all välling igårkväll så gav jag henne då en liten flaska välling o la henne i vår säng, eftersom hennes pappa är bortrest. då somnade hon o sov till halv sju.

tror att nästa projekt blir att försöka sig på nappavvänjning igen, det har funkat en gång innan, men så blev hon sjuk o väldigt nappig. så det blir nog inte lättare denna gången precis... *suck*

• KajsaAnka

Jag kan säga att jag klockar min bebis numera, och hon är klockren varje natt... 45 minuter får jag sova. Hon vaknade varje hel timme och ammade sedan en kvart varje gång... Så är det varje natt - tyvärr... BVC säger att de har inga speciella råd. Bara att prova ge gröt och att pappan får ta henne ibland. Inget av det hjälper, det är verkligen _mat_ hon vill ha.

• hild

Min son vaknar inte för att han vill ha mat-vande av honom med det -hans pappa fick ta honom två nätter. så jag vet att det är närhet o mardrömmar han vaknar av.

Hoppas det ska gå över -börjar tro att det bara är att gilla läget för vad jag än gör så ändrar han sig inte.

• Lilla Prussiluskan

Min 9 månaders vaknar 1 gång i timmen! sällan att han sover två timmar i sträck, har aldrig hänt att han har sovit mer!
    Som guldplutt skrev så är också Lilleman tidig i utvecklingen och det är alltid någon fas han är i, motoriskt eller tänder. Vi har mer eller mindre gett upp! Vi har inte fått sova en hel natt på 9 månader och är ganska slut! Enda sättet att få honom att slappna av och somna om är bröstet men jag skulle vilja trappa ner på amningen men jag vet inte hur jag ska göra istället.

Jag tycker att man bara hör hur bra andras barn sover och jag känner mig mer eller mindre knäckt

Inatt flyttar vi ut Lilleman till eget rum och se om vi på nåt sätt kan bryta trenden genom att "börja om" i en "ny" miljö...

• Vårföderska

Vad skönt det är att höra att det finns fler...
    Min 7 månaders kille vaknar ungefär 1 gång i timmen mellan 20.00 och 03.00. Sedan kan han ofta sova tills 06.00 efter ett mål mat vid 03.00. Så här många uppvaknanden har det varit sedan han föddes, så som Lilla Prussiluskan säger, "Man är ganska slut".

De flesta gångerna räcker det med att stoppa in nappen, men det spelar ju ingen roll, för man har ju blivit väckt och nattsömnen störd. För mig tar det alltid en stund att koppla av igen och somna om, även om jag bara stoppat in en napp.

Min kille är också väldigt aktiv på dagarna, inte stilla en sekund. Jag har aldrig tidigare hört att det kan bero på det, så det var intressant att få höra.

Det är väl bara att hoppas på att ett under ska ske, att man snart får sova sin första hela natt på 7 månader...!!! Men när de ler mot en så är ju all trötthet som bortblåst (och tur är väl det!).

Svar på tråden Bebisar som vaknar en gång i timmen?