Vad är petekier?
Vi var på BVC på 1-års kontrollen idag. När doktorn kollade Elias så sa hon att han hade petekier. Vad är det? Hon var så stressad så jag fick inte en chans att fråga. Har googlat men inte hittat nåt.
Vi var på BVC på 1-års kontrollen idag. När doktorn kollade Elias så sa hon att han hade petekier. Vad är det? Hon var så stressad så jag fick inte en chans att fråga. Har googlat men inte hittat nåt.
Små blödningar under huden. Nu vet jag inte av vilken anledning din flicka kan ha det, men det uppträder när man har låga trombocyter (blodplättar, vilket man kan ha av olika anledningar... )Men fick du verkligen ingen förklaring alls? Tycker jag är anmärkningsvärt att bara slänga ur sig ngt dylikt & sen inte förklara....
hmm konstigt. Men man får väl resonera så att om det hade varit nåt allvarligt så borde hon ha skickat oss nånstans. Dessutom så är Elias frisk och kry i övrigt, han äter och sover och växer som han ska.
Men jag gillar inte när dom säger saker och sen inte förklarar.
Nu är ju inte jag någon expert, & man kan säkert ha petekier utan att man behöver ha låga trombocyter, men det är min erfarenhet utav petekier, därför blev jag väldigt snopen att du inte fick någon som helst förklaring....Var sitter de någonstans & hur ser de ut?
dom sitter på bröstkorgen och magen framförallt. Inte så där jättemånga, dom är pyttesmå och röda. Jag har liksom inte tänkt på det så mycket för barn får ju prickar lite hursom helst.
Om jag vore du skulle jag nog ringa BVC & fråga...Var hon verkligen riktigt säker på att det var petekier & inte vanliga utslag???
mm får göra det. Hon kollade inte så himla noga utan bara tittade snabbt och sa att det var petekier.
Fast samtidigt kan man ju tycka att hon som läkare borde se skillnad, petekier är ganska karaktäristiska i sitt utseende.... Letade efter bilder på min son när han hade det, men fanns inga där de syntes nå bra, annars hade du kunnat få se hur de såg ut....
Tala gärna om vad de sa sen
nu har alla prickar nästan försvunnit? Skumt, men skönt iaf! Hon måste ha sett fel på BVC.
Skönt att de är borta, och så håller vi tummarna för att de inte återkommer, skulle de göra det så glöm inte fråga varför ...
Ha en bra dag....