• Rastafairy

Ni som jobbar/har jobbat som hästskötare på travstall.

Hur var det..vilka tider jobbade ni, vad fick ni göra?
    Vad hade ni för erfarenhet innan?

Själv har ja ridit ridskola i 9 år (det var nåra år sen dock) samt sommarjobbat på ridskolan två somrar. På sista tiden blev jag lite hästrädd...

Funderar om ett jobb som hästskötare skulle kunna passa mig.

• Svar på tråden Ni som jobbar/har jobbat som hästskötare på travstall.
  • Nyfiken gul

Jag jobbar som hästskötare men på en stor ridskola...

Du har ju själv jobbat i stall så du vet ju vad som görs då...

Man går ut o in med hästar - ger dom mat på morgon-lunch och eftermiddag - mockar åt dom - tar hand om o lägger om diverse småsår - klipper pälsen om det behövs.. allmän hästvård..

+ att det är anläggningsjobb också till viss del som att laga hagar , köra traktor, dra strömtrådar, fylla vatten i hagarna, skotta snö vintertid, bygga hinder till tävlingar, allmän snygghet av området som krattning o sopning osv osv...

det är ingen större skillnad på travstall som ridskolestall mer än att travhästarna förstås är större och mer värdefulla att hantera.... 

• Rastafairy

ok tack för informationen...vad hade du för erfarenhet sen innan?
    Själv kan ja vara lite osäker men självförtroendet kankse kommer med tiden om man får ett jobb.

Vad tjänar man på ett ungefär och vilka tider är det som gäller?

• Rastafairy

när ja sommarjobbade så tjänade jag 25 kr i timmen...dock va ja ung då o de va ´sommarjobb som kommunen ordnade åt mig. Slavjobbade verkligen känndes de som....tvättade med högtryckstvätt o skurade hela dagarna för de futtiga 25 kronorna i timmen....

• Susannie

Har jobbat två olika travstall och det är olika tider, ofta fick jag började kl 07.00 och slutade ca efter kl 16.00
    Man fick göra mycket bl.a. mockning, rida, köra, pyssla om hästarna och med mera!
    Jag har pluggat 4 års rid och trav program på gymnasiet...

• Nyfiken gul

jag har själv bara ridit som liten - har jobbat i resturangbranchen o inom livsmedel tidigare - jag halkade in på ett bananskal bara för att jag älskar att jobba med kroppen o älskar djur..

o det var en lyckträff...  Resten får man lära sig på plats - det är inget man direkt kan plugga till om man så säger.. jo själva hästkunskapen kanske..

Jag jobbar 75% och tjänar 12.500 kr innan skatt....  Heltidare har ungefär 15.000 lite drygt innan skatt...  - jag gnäller inte över lönen kan jag ju säga...

Jobbar man heltid jobbar du mellan 06 och 15 - året om...

Jag som jobbar deltid börjar 07 och slutar 14.

• Rastafairy

jag skulle så gjäna vilja ha ett deltidsjobb men jag har inte förstått hur man gör för att få ett...ansöker man om det samtidigt som man frågar efer jobb eller gå rman ner på halvtid efter ett tag kankse när man jobbat en period?

skulle nog trivas!

• Nyfiken gul
    Rastafairy skrev 2006-11-02 10:54:59 följande:
    jag skulle så gjäna vilja ha ett deltidsjobb men jag har inte förstått hur man gör för att få ett...ansöker man om det samtidigt som man frågar efer jobb eller gå rman ner på halvtid efter ett tag kankse när man jobbat en period?skulle nog trivas!
    deltidsjobb talar du om att du vill ha när du söker själva jobbet....

Jag jobbar deltid för att jag har sjukpension resterande 25%.. så för mig löser det sig automatiskt...
Svar på tråden Ni som jobbar/har jobbat som hästskötare på travstall.