• Splach

avmaskingsmedel

Nör jag köpte min lille hade han precis blivigt avmaskad och skulle avmaskas 2 veckor senare..

Detta är nu gjort, och jag avmaskade även katterna eftersom jag misstänkte att den ena hade mask, men eftersom han inte går på låda utan ute, så är det lite svårt o veta, dom hade i alla fall aldrig blivigt avmaskade så det kan inte skada att dom blev det nu.. "katterna alltså"

Jag gav hunden Banmint Pasta "stavas" och även katterna..
    Men jag märkte att jag fick rätt mycket kvar i min tub för hunden, och började fundera på om det är samma storts avmasknings styrka för katter och hundar? så att jag egentligen skulle ha kunnat ge katterna det som blev över, för det var precis så mycket som dom skulle ha haft..

Tänkte att det kunde vara bra och veta tills nästa gång..

• Svar på tråden avmaskingsmedel
  • Vilmas Mamma

Mina avmaskningstabletter räknar man dosen utifrån kilo/vikt på djuret.

• Skärgårdsfru

Precis som Vilmas mamma skriver så brukar det doseras efter kroppsvikt. Har du ingen bruksanvisning kvar?

• Splach

Jo men jag undrar om det går att använda bandmint eller banmint eller vad det heter för hundar, både till hundar och katter?

Jag har redan gett dom avmaskningsmedel, och köpte då en tub för hunden och en tub för katten, men det blev så mycket över från hundens att det hade räkt till katterna..
    därför undrar jag om man hade kunnat ge det till katterna, hundens alltså?

tänkte att det kunde vara bra och veta till nästa gång, så att jag slipper köpe 3 olika tuber.. 1 till hunden och 1 till varsin katt

• längtarefterbarn

Läser man om banminth ska det enbart ges till hundar.
    Men om katterna går ute tycker jag inte banminth är bra ändå eftersom det enbart tar spolmask.
    Axilur tex tar fler maskar.

• längtarefterbarn

Förlåt mig, jag läste fel. Banminth finns till katter oxå och tar då både spol och hakmask. Men om det är samma styrka till katt och hund vet jag inte. Jag skulle inte chansa.
    Axilur tar förutom de båd även magmask, bandmask, lungmask och piskmask.

• Vargtass

Axilur använder jag till mina katter.

• Skärgårdsfru

Okej jag förstod inte din fråga Nej det är olika tubar för hund och katt så du får köpa en till hunden och en till katten.

Jag använder också axilur som flera andra har nämnt här men man ska veta att det är en av de starkaste medlen som finns på marknaden. Man ska använda det medel som passar bäst till ens katt. Det finns för olika sorters maskar, om katten är inne eller utekatt osv.

Avmaskningsmedel är överlag inte så kul för kattmagarna och de statliga rekommendationer man ska följa nu är att bara avmaska vid synliga tecken på mask. (Ex. man ser maskarna, kattens tredje blinkhinnor syns, den kräks, äter men magrar ändå osv)

Detta eftersom medlet är starkt (oavsett märke på det) och många "mask-stammar" idag håller på att bli resistenta mot de medel vi använder. Därför ska man också byta maskmedel lite då och då för att minska denna risk.

• sockenos

Föytande Axilur använder jag. dte funkar nog bra för jag har aldrig haft mask på varken mina hundar eller katter. det ges i flytande form 1 gång dagilgen i 3 dagar. Man doserar efter djurets vikt.

Svar på tråden avmaskingsmedel