Min katt....
varar lite ur ena ögat!han blundar med det emellanåt...har baddat med bomull och vatten!
Va ska jag göra?finns de nå ögonskölj till katt????
snälla svara!
varar lite ur ena ögat!han blundar med det emellanåt...har baddat med bomull och vatten!
Va ska jag göra?finns de nå ögonskölj till katt????
snälla svara!
Funderar på om det inte går att torka ur med sånt där saltvatten som till oss?
Varar det mycket bör du nog gå till en veterinär o få en salva.
Koka en liter vatten och ha i en tesked salt, så har du en fräsch koksaltlösning i rätt proportioner. Badda kisses öga med detta när det svalnat. Går det inte över på några dagar bör du nog låta en veterinär kika på det. Ser du blinkhinnan? Är den uppe hela tiden eller då och då? Det är nämligen en ganska pålitlig indikation på om katten är sjuk.
Okej!ser bara blinkhinnan när jag öppnar upp ögat inte annars!
får badda idag och imorrn och hoppas det går över...
Hur ser "geggan" ut? Är det grönt eller gult så skall du snarast kontakta veterinär.
Är det grått eller rödbrunt så kan du badda med sterilt vatten flera gånger om dagen försiktigt med en bomullstuss. Är det inte bättre inom den närmsta veckan så kontakta veterinär.
geggan är liksom genomskinlig!kan han ha nån infektion??
han är innekatt så han har inte varit ute och fått nåt i ögat..ser att han är lite röd på insidan av ögat oxå!va tror ni??
Men förresten med salt????svider inte det?
Ja det kan vara en infektion. Ring en veterinär. Hur gammal är han? Har han haft så förut? Även innekatter kan få skräp i ögonen som irriterar.
Det är så lite salt, det brukar inte svida. Men det finns på apoteket ett superbra ögonvatten som är sterilt vatten. Det svider inte alls. Det heter Aco Ögonvatten och jag använder alltid det ögonvattnet på mina katter. Var förresten noga med handhygienen. Tvätta dina händer noggrant innan.
Han är drygt 1år!han har inte haft så förrut men min andra birmakatt har haft så här om jag tänker efter.och då baddade jag och det gick över!
ska köpa ögonvattnet imorrn isåfall.....är det vanligt ögonvatten?eller är det för djur?
Såg nyss att det är som var...geggigt var som är lite gult!
Det är ögonvatten för människor egentligen men går utmärkt att använda på djur. Om det är gult i geggan så tycker jag du ska ringa veterinär på en gång imorgon. Jag har alltid fått lära mig att grön eller gulaktig gegga är dåligt.
Eftersom han blundar mest med ögat...kan han ha fått in nå skräp tro?har kollat men ser ingenting!
få se hur det ser ut imorrn...
idag är min lilla gubbe inte lika röd vid ögat..det ser alltså bättre ut!ska jag vänta över helgen med att ringa veterinär??om det ens behövs!ska fortsätta badda med kokat vatten!