Hej! Det här är några tips från min verklighet. Det kanske inte stämmer för dig, så ta det för vad det är.
Jag tycker du kan göra så här: Välj något tillfälle när det känns bra, när du står och pratar med bara vännen, lite ifred. Och då berättar du det bara, rätt upp och ned.
Typ: Det är en sak jag vill säga, och det är att vi är så glada för vi ska bli föräldrar i XXX. Sen får du bereda dig på en reaktion. Din vän kan nog känna sig ledsen och avundsjuk, och generad över det. Så ge vännen lite tid. Vännen säger säkert grattis och ler, och ställer intresserade frågor, men inombords kanske det känns väldigt tungt. Låt vännen vara ifred med de svåra känslorna, det kan vara påträngade att fråga om "det känns tungt", eller så.
Sen är det berättat. Men svårigheterna tar ju inte slut där. Nu ska vännerna förhålla sig till din växande mage, och till bebben som föds.
Och där kan jag berätta några saker som jag skulle känna mig kränkt av. Jag skulle inte gilla att min vän tyckte synd om mig, bara sådär i största allmänhet. Däremot blir jag tacksam om jag får medkänsla just när jag berättar om någon svårighet, kanske ett bakslag i behandlingen eller så. Jag vill heller inte att min vän ska gå in i en bebisbubbla, och bara prata bebis, bebis, bebis. Till den bubblan kan ju inte jag följa med, och då är ju dörren stängd! Däremot vill jag gärna prata om spännande saker som händer i hennes gravida kropp, och jag vill gärna lära känna den lilla individen som kommer ut. Där får hon gärna guida mig. Och jag blir glad när min vän intresserar sig för mig, så som jag intresserar mig för henne. Det betyder att hon frågar om hur det går med min behandling, hur jag mår och vad som händer.
Jag vill att hon ska betrakta mig som en som förhoppningsvis blir mamma snart, inte som en barnlös kvinna.
Var det till någon hjälp? Hoppas det! Det är inga lätta saker, vänskapen sätts faktiskt på prov.