• orzia1

Min katt tappar sina klor...

Har nu upptäckt att min katt har tappat vissa av sina klor, är nu uppe i 4 st som jag har hittat, det ser inte riktigt ut som det är "hela" klon utan mer ett skal.

Men den delan han har tappat är vass på toppen. Han blöder inte eller verkar inte ha ont.. Men blir lite orolig,men det är kanske bara normalt? Han är 1 år om en vecka

kan han sakna några mineraler?/vitaminer?

Sätter in en bild också, kanske lite otydlig men klicka på den så blir den större

Klorna 002.jpg

• Svar på tråden Min katt tappar sina klor...
  • Birgitta2

Alla katter tappar "skalet" på sina klor. Klorna växer och "byter skinn" och när de vässar klorna så rivs detta av. Det ska faktiskt vara så. De flisor som sitter kvar biter katten själv bort.

• orzia1

Tack Birgitta2  Hade ingen aning om detta, (han är min första katt)

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Birgitta2

Glöm inte att klippa klorna nån gång i månaden så de inte blir för långa bara. Om du vänjer kissen så fort du kan när den är liten så sitter den fint och still när den blir stor. Var försiktig med pulpan bara, för om du klipper i den så gör det ont och då kan det bli svårare för katten att vara snäll och stilla när du klipper klorna. Våra katter har alltid varit kanonfina och sitter som små hundar nästan när vi klipper klorna. Men vi gör det två gånger i månaden och klipper försiktigt nån millimeter. Hellre ofta och lite än sällan och mycket, då håller sig klorna korta och fina.

• orzia1

Har bara klippt de 1 gång sen sa min uppfödare till mig att jag inte böhvde göra detta om jag hade många klös brädor o ställningar o om ja inte märkte av att han börjar klösa på möbler...

men ska nog ta o klippa de redan idag

• Birgitta2

Din uppfödare är faktiskt inte riktigt påläst. Klor växer och de kan inte hålla dem korta. Inte ens utekatter klarar av det. Men katter som är ute mycket behöver långa vassa klor för att ta byten och fly upp i träd. Men är det en innekatt du har så klipp klorna. För din egen skull. Och klor som får växa "vilt" blir urlånga och kan ge felställningar på små katt-tassar om det vill sig illa.

• sydneygirl

Ett tips - köp en riktigt bra klotång och inte en sax. Det är MYCKET lättare med en riktig tång, kostar inte många 10:or extra.

Jag klipper min katts klor två gånger i månaden ungefär och har gjort det sen hon var liten. Hon är så van och sitter helt stilla. Eller ligger kanske är en bättre beskrivning, brukar ha henne på rygg i knät

Kan tillägga att jag har klätterträd och extra klösbräda som hon också använder, men måste ändå klippa klorna.

• orzia1

Ska genast köpa en ordentlig klotång imorgon

Tack för tipsen

• Birgitta2

Har man ingen klotång så går det med nageltång. Vi lyckas alltid förlägga klotången och då åker nageltången fram. Bara ett tips. Men sax är inte bra, kan flisa upp klon.

Glöm inte "tummen" också

Svar på tråden Min katt tappar sina klor...