• Einnej

Tips på kalas fika?

Satt precis och funderade över vad vi skall bjuda på nästa vecka då vi skall ha kalas här hemma. Och tårta okej... men det är ju så tråkigt. Finns det någon ovanlig tårta, eller nåt annat man kan bjuda på? Behöver inte vara något avancerat.

• Svar på tråden Tips på kalas fika?
  • April Mamma

Bjud på bullar, hembakta ..mums.. och sedan kakor och tårta då.

När sonen fyllde ett hade vi 2 barnvänliga tårtor och en mer "vuxen tårta" (franskchokladtårta med grädde)och bullar, kakor..

• tjockmage 78

Kanske inte som enda-grej men jag har recept på dumlekakor. Helt fantastiskt goda! Ser ut som masariner med brun glasyr, men det är så mycket godare än så!

200g margarin
    3 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk bakpulver

Blanda ihop detta och låt stå kallt i 30 min

Dela degen i 24 st delar. Rulla till runda bollar och lägg i bullformar (egentligen folieformar om man ska ha det lite lyxigt). Tryck ½ dumlekola i varje boll (ska inte sticka upp!)

Grädda mitt i ugnen 200 grader i 10 minuter.

Direkt när plåten komiit ur ugnen lägger du på en ljus Nobless på varje kaka. Denna smälter då.

Ställ in i kylen så att det stelnar ordetligt.

Går inte att misslyckas med och garnterat en hit på kalaset!!!

• 3 hjärtan

glasstårta?? eller cheesecake om man tycker det är tråkigt med vanlig tårta?? marängsviss med tomtebloss??

• grisenlisen

Vi hade glasstårta hemma hos oss när jag och mina syskon var små. Det funkar alltid! Köp glass i halvliterförpackningar och skär i kuber. Stapla på en bricka till t.exk en båt eller bara till en stor hög. Häll över vispad grädde, sega råttor, non-stop, gele hallon och ringla över chokladsås.

Ett mer avancerat alternativ är att göra en tågtårta. Baka sockerkakor i fyrkantiga formar. Skär ur ett parstycken så att de blir till vagnar som kan fyllas med godis eller annat gott. Skär ett lok av en bit sockerkaka. Måla lok och vagnar med blockchoklad och sätt på runda godisar som hjul på sidorna. Garnera med nonstop och fyll vagnarna med godis eller frukt. Till tågtårtan serveras en "svampskog". Färga vispad grädde med grön karamellfärg och lägg över en bricka (mossa). skär bananer på mitten och använd som svampstjälk. Lägg persikohalvor som svamphuvud ovanpå. Strö över chokladströssel över grädden (barr). Då kan barnen ta lite sockerkaka, godis, frukt och grädde - det de tycker om. Många barn gillar ju när inte allt är ihopblandat.

• Einnej

puffar för ännu fler tips!

• Gotteråttan

Fyra-fyra-fyra kaka, räcker till ca 10 pers. Inget smör, inget bakpulver och ändå blir den fantastiskt god, som maräng på toppen!

4 ägg
    4 dl socker
    4 dl vetemjöl

Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt, rör ner siktat vetemjöl. Bred ut i en smord mindre långpanna 24x32 cm. Lägg i exv blåbär och hallon eller äpplen vända i lite kanel och socker eller det man tycker är gott. Grädda 30 min i mitten av ugnen. Svalna och pudra ev med florsocker.

Svar på tråden Tips på kalas fika?