• Blue Dragon

Akupunktur

På lördag ska jag få akupunktur för första gången mot foglossning och ischasen... Min BM sa idag att det gör ont när dom träffar punkten/punkterna. Någon som haft akupunktur som kan berätta om det.

Har så ont.

• Svar på tråden Akupunktur
  • FaRieTaLe

Jag har fått akupunktur 2 gånger emot ischias, kände inget alls och naprapaten sa att jag skulle säga till direkt om jag kände nåt för det skulle inte göra ont.

Det hjälpte ju men gjorde inte ont.
    Hur det är emot foglossningar vet jag inte men kan väl knappast tänka mig att det ska göra ont iallafall, då är det ju nåt som är fel.

• 1malle

Jag fic 3g/vecka under veckorna 18-38 i min senaste graviditet, är nu gravid igen o jag hade troligtvis ALDRIG vågat bli gravid igen om jag inte visste att akupunkturen hjälper mig...
    Har dock inte foglossning utan en trasig rygg sedan tidigare.
    Min bm satte 3 nålar i ena örat, de var för avslappning o sen fick jag 4 i ryggen, 2 på vardera sida om ryggraden. Och det gör INTE ont, sticker lite men det handlar inte om någon smärta....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Clarenville

Hej!
    Jag jobbar ganska mycket med akupunktur och det som händer är att man kan känna nålarna när man sticker genom huden (eftersom man har många känselreceptorer där) + att det känns när man snurrar på nålarna (vilket är en del av finessen med aku) men när nålen bara sitter på plats ska det inte kännas.
    Lycka till! Akupunktur har ofta väldigt bra effekt på foglossning och ischias.

• Blue Dragon

Tack alla.
    Mina förra grav. var jättejobbig. Hade svår foglossning från vecka 6 fram tills hon föddes vecka 38. 2 dagar efter fick jag reda på att det fanns sånt och ingen hade berättat det för mig. :(

Nu ska jag få det och jag hoppas att det skall hjälpa. Har haft ont nu ett tag men försökt att inte klaga för mkt men det är inte så lätt då jag är ensam med 2 barn under 5 varannan vecka (gubben jobbar på sjön).

• Mli79

Jag har jobbat mkt med akupunktur (visserligen på hästar) men principen är ju densamma oavsett djur. Förenklat sett sätter man nålen på olika sätt efter vad man vill behandla. Ska man tex behandla en separat muskelknut så kan man sticka rätt i muskeln vilket då känns när man går igenom huden samt när muskeln krampar runt nålen. Men själva nålen känns inte direkt. Nålen i sig är trubbig vilket gör att den inte skär sönder varken muskelfibrer eller nervtrådar - jämför med en kanyl som skär sig in i vävnaderna.

Sen kan man sätta efter de olika meridianerna och utnyttja de sk akupunkturpunkterna. Man väljer punkt efter vad man vill uppnå, och det kan göra ont vill jag lova - och det är inte alls fel på något sätt. Det som oftast gör ont är när man sätter i en punkt som har  - förenklat uttryckt - stoppat upp energiflödet i meridianen. När man sätter precis på den punkten får man en otrolig läkande effekt eftersom energibalansen återfinner sig mkt snabbt. Beroende på vilken av dessa punkter man sticker i gör det mer eller mindre ont. Vissa är så man tror att man ska tuppa av... Tror dock inte att det är så illa när man behandlar ischias och foglossning dock.

Mamma till Emma 2006-07-05, väntar syskon med BF 2007-05-31
  • Paragraf

Borde kanske inte lägga mig i eftersom jag inte haft foglossning men jag har fått akupunktur. Jag antar att foglossning gör jätteont! Därför ska du inte bekymra dig för akupunkturen. Den kan inte göra alls i närheten så ont som en bråkdel av smärtan av din foglossning!!! Det jag upplevde som obehagligt (observera EJ ONT) var när nålarna togs bort. Det kändes som om de satt hårt, men det gör de inte. Så ta vara på tillfället!

• Blue Dragon

Jag fick min första idag. Vissa ställen gjorde sk*t ont men redan efter denna dag har jag inte lika mkt besvär som innan. Nu tog dom mest vid ischasen och inte foglossningen fram i ljumsken. Får se hur det går nästa gång.

Är positiv överraskad till denna behandlingsmetod.

• mothermary

Hej! Kul att höra att du fått positiva resultat av din akutpunkturbehandling. Jag har fått akupunktur i omgångar de senaste åren (nu för att stötta graviditeten) och min erfarenhet är att det oftast inte gör så ont, men ibland -ajajaj! Och att det är olika på olika ställen. Akupunktören sa att om det gör mkt ont verkar det starkare just där, och att man kanske hade mer blockeringar kring de punkterna / organen just då.

• Valaina

Jag har fått akupunktur, men mot illamående och det gjorde inte alls ont. Hoppas det inte gör det på dig heller!

Svar på tråden Akupunktur