• inte

Bör man vara religiös för att gå i kyrkan?

Eller för att döpa sig/gifta sig i kyrkan?

Jag anser att man bör vara det, medans många andra tycker att de har rätt att göra detta utan att blanda in allt "gudtjafs" och dylikt.

Jag är för övrigt inte troende.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-02 20:02:10:
    Jag pratar specifikt om att gå på gudtjänster, konfirmera sig och dylikt. INTE om att vara ditbjuden på dop/bröllop/begravning. Om att utnyttja kyrkans "tjänster" utan att vara kristen eller ens intresserad av den kristna tron.

• Svar på tråden Bör man vara religiös för att gå i kyrkan?
  • 3 hjärtan

1. varför vilja döpa sig om man inte är troende??
    2. varför vilja gifta sig i Guds hus om man inte tror på Gud??

däremot.. gå på möten i kyrkan utan att vara troende, absolut! det visar ju på ett intresse för Gud!

• April Mamma

Jag är inte troende och tycker inte att man måste vara det heller för att tex bli döpt. Man man bör väl ha en "bra" inställning till "gud/kyrkan"
    Jag tycker att det är "mysigt/stämningsfullt" att vara i en kyrka, går gärna på julotta 

• ahlcec

Alltså, jag går ju i kyrkan när någon gifter sig eller när det är dop eller så. Men jag springer ju inte ner kyrkportern direkt, efterosm jag inte är kriten.
    Vi komme rint egifta oss i kyrkan och vår June är inte medlem i kyrkan, precis som vi inte är det.
    Jag undrar också varför man vill gifta sig inför Gud om man inte vill ha "gudstjafset", men jag kan förstå om man döper sina barn utan att själv vara troende.

• timberhochmandie

Nja, gå i kyrkan kan man ju få göra. Man kan ju vara bjuden till ett dop, bröllop eller begravning. Då måste man självklart få komma även om man själv inte är religiös. Annars håller jag med om att man faktiskt får inse att det är att blanda in Gud om man väljer att gifta sig i kyrkan, eller döpa sina barn. Själv är jag inte troende och avstod från konfirmationen. Självfallet har jag då heller inte haft en tanke på att gifta mig i kyrkan eller döpa min son där. Jag har istället lämnat kyrkan helt.

• ahlcec

Jag KAN stava, jag är inte rädd.

• Melisabeth

OM du med "gå i kyrkan" menar gudstjänster på söndagar, så fattar jag inte varför man skulle vilja gå om man inte är religiös/troende.. Får man ut ngt av det då?? Låter ju som att göra sig själv en otjäst...

Ang dop och bröllop så anser jag att alla bör få gifta sig i kyrkan (under förutsättning som är idag, att 1 är medlem)... Men vill man gifta sig i kyrkan får man också "köpa" gudssnacket.. Det är ju det som gör "kyrkan".... Jag vet att många tycker att kyrkan är en fin lokal, men inte vill ha gudsnack.... Men det finns ju många andra fina lokaler som inte är kyrkor.

SÅ vill man ha dop och vigsel i kyrkan tycker jag absolut att man får köpa allt som det innebär med gudsnack... Man får ju faktiskt vara med och påverka vissa delar själv.. finns ju lite olika varianter som är mer eller mindre "gudliga"... och man kan ju välja psalmer som inte direkt förknippas som "kyrkliga".. (sommarpsalmerna tex, som används i så många fler sammanhang)

• Banana82

varför döpa sitt barn om man inte vill uppfostra det kristet?
    varför gifta sig i kyrkan, en gudstjänst, om man inte tror på det som sägs?

men det är väl upp till var och en, och om man nu vill gå i kyrkan är det upp till en själv att välja, min far som gått ur kyrkan kan gå in i en vacker kyrka för att titta, men skulle aldrig gå på någon gudstjänst, utom begravningat (där kan han inte förklara sin ståndpunkt för den döde) men han har aldrig varit med inne i i kyrkan på ett enda bröllop vad jag minns, gifter jag mig i kyrkan gäller samma sak där, och det är hur han valt...

Old enough to know better - Young enough to don't give a fuck
  • 3 hjärtan

men hallå.. förlåt mig.. men varför vill man döpas eller att sina barn döps om man inte tror på Gud?? fattar verkligen inte!

• lilla mej

inte jag heller, en dum fråga nu är dopet enbart kristet eller kan man göra det "borgeligt" ( som det heter vid giftemål)

• Banana82
    lilla mej skrev 2006-11-02 20:03:34 följande:
    inte jag heller, en dum fråga nu är dopet enbart kristet eller kan man göra det "borgeligt" ( som det heter vid giftemål)
    dop handlar inte om att få sitt namn utan att man blir välkommnad som medlem i en församling... så man kan ju ha någon slags egen välkomstfest i så fall
    Old enough to know better - Young enough to don't give a fuck
  • Mikkel räv

Det är klart man måste få gå i kyrkan oavsett vad man tror att man tror eller inte... Dop och vigsel och begravning är väl lite knivigare, men jag tycker att huvudsaken är att man inte avfärdar det som kyrkan tror på... Jag tycker att det är stor skillnad på att vara osäker och tvivlande och att vara uttalat emot och bara vilja ha en fin lokal eller en släkttradition!

• Auris

Gå i kyrkan måste ju alla få göra. Men att döpa ett barn eller att gifta sig är ju en aktiv handling där det faktiskt ingår i ritualen att man bekänner sin tro. Att göra det helt utan att tro blir ju lite falskt.

Fast å andra sidan, låta döpa sitt barn kan man göra ändå. Om man inte själv är troende men ändå vill att ens barn ska bli det. Men det blir väl mest aktuellt ifall tex den andre föräldern är kristen.

Sen är det ju dessutom så att många människor har en tro utan att vara aktivt kristna. Då är de ju bara de själva som kan avgöra ifall deras tro stämmer tillräckligt väl överens med Svenska Kyrkans för att de ska vilja gifta sig och döpa sina barn där.

Jag ska kanske tillägga att jag själv är troende och för mig var just den kristna aspekten av ritualerna väldigt viktig. Jag har lite svårt att förstå meningen med dem ifall man inte tror alls.

• inte

Mikkel Räv:
    Det är traditionsivrarna och "det är ju en fin lokal"-människorna jag vänder mig emot. Jag är inte troende, men det känns lite som att pissa på andras tro, för det kyrkan gör fyller en viktig funktion för många och då känns det dumt att gå dit bara för att.

Typ, "Jag vet att det är viktigt för dig och du tar det på största allvar, men jag har inga problem att lova trohet inför en gud jag inte tror på, det är ju en sån fin lokal"

Eller, "Det är ju så mysigt med tända ljus och allsång, men inte tror jag på den där guden ni sjunger om"

• Auris

Mikkel räv: Exakt. Osäker och tvivlande är en sak men är man uttalat emot det kyrkan står för så blir det väldigt konstigt.

• Tant Green

Man måste väl inte vara riktigt troende men åtminstone intresserad av religionen tycker jag. Annars finns det många andra vackra lokaler att vara i.

• Vicka81

Alla är välkomna i kyrkan - när som helst! Även icke-troende! Däremot kan man inte räkna med att "slippa" allt "gudstjafs" som du kallar det eftersom det är just vad kyrkliga ceremonier handlar om.

• alltomfiske

Jag tycker att det är respektlöst mot de kristna att genomgå religiösa ritualer utan att själv tro på dem. Som den hedning jag är skulle jag aldrig få för mig att döpa mitt barn. Jag själv är varken döpt, konfirmerad eller kyrkligt vigd. Det finns många kristna ceremonier och ritualer som är vackra, men att delta aktivt i dem? Göra sitt barn till medlem i et kristet trossamfund? Lova evig trohet inför en kristen Gud...? Jag tycker att det vore hyckleri från min sida!

• Sallisen

Varför vill man döpa sina barn om man inte är troende? Alla argument handlar om "traditioner" och dylikt.... jahaja... så länge som det handlar om traditition så är det okej att ta ställning åt sina barn, att döpa dem och lova uppfostra dem in i Svenska kyrkan eller vilket samfund man nu tillhör?!

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
Svar på tråden Bör man vara religiös för att gå i kyrkan?