• bruppilupp

Hur mycket mjölk per måltid? (med bröstpump)

Jag undrar hur mycket en 2 månaders bebis äter ungefär per måltid eller per dag. för jag har börjat att pumpa ut mjölk eftersom jag skall börja jobba här nu och vill gärna veta hur mycket bröstmjölk jag skall frysa in i olika portioner... nån som gjort förut? hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur mycket mjölk per måltid? (med bröstpump)
  • Tiltu

Hur mkt står de att man ska ge ersättning till en 2 månaders? kanske kan gå efter de?

• Pillan85

Jag ger ersättning till min son... 5 veckor. och på baksidan av paketet så står det
    0-1 månad 80-150ml
    1-2 månader 100-160ml
    2-4 månader 140-200ml
    4-6 månader 140-250ml

Hoppas det hjälper lite..

• svartamalva

vad du än görring inte amningshjälpen med din fråga för det gjorde jag och la på för jag började gråta och kände mej dum.
    det är jättesvårt å veta hur mycket per mål dom äter och det är nog väldigt olika. min felix på 7veckor äter minst hundra nånting/mål enligt min bvc-sköterska och det verkar stämma, iallafall "huvudmålen". ibland räcker det med 50-60.

du får pröva dej fram men ett tips är att spara i 30-60ml portionsförpackningar så får den som ska ge pussla ihop dom.
    vi fick slänga massa i början när min kille värmt för mycket å det känns inte så kul eftersom det är så svårt att få ut det!

• Fru Stjärna

Min son är 7 veckor och äter ungefär 150 ml per mål när han äter ersättning. När han äter bröstmjölk kan han äta upp mot 180 ml. Men då är han ett riktigt glupskt matvrak också...

• Fru Stjärna

På nätterna äter han oftast inte mer än 120 ml dock.

• bruppilupp

oki.. då är det väldigt olika alltså... skall föröka att frysa ner det i kanske 40ml portioner och ta fram efterhand då.... nån som har bra tips om vad man kan frysa ner i?

• Morrizz

fördelen med att frysa ner mjölken i småportioner är att du enklare kan bestämma hur mycket du vill tina upp/ hur mycket som behövs, så går ingen mjölk till spillo. Sen så tinar det fortare också.

• Morrizz

jag frös in bröstmjölk i små frysplastpåsar

• bruppilupp

ok.. skall köpa mini frys påsar då =)

• bruppilupp

hur länge var det mjölken höll sig? 3månader i frys o 3 dagar i kylskåp eller var det så?

• tirre80

Min son verkar äta mindre än era (i denna tråd iaf). Min son äter ca 130 ml och är 8 veckor. Jag pumpar ut hälften och ger hälften NAN1 (ersättning). Anledningen till att jag ger hälften/hälften i början är för att det är skonsammare för magen. Jag behöver ju tömma brösten också så därför.

På BVC och BB sa de att bröstmjölk håller sig 6 månader i frysen och 1 dygn i kyl.

Jag fyser in min mjölk i medicinkoppar som rymmer 30 ml.

Svar på tråden Hur mycket mjölk per måltid? (med bröstpump)