• mooogn

Sminks hållbarhet

Hur länge kan smink klara sig i oöppnad förpackning? Håller det längre om man förvarar det i kylen?

Har hittat det perfekta sminket för nyårsafton 2007...

• Svar på tråden Sminks hållbarhet
  • BrideOf Rocky

Beror på vad för smink det är??

Torrt smink håller typ för alltid.
    Läppstift,foundation o dyl
    (Alltså fuktigt smink) håller ett par år max.
    Men ha det i kylskåpet så borde det ju hålla ett år.

• mooogn

Det rör sig om crèmeögonskuggor, kanske jag skulle ha nämnt...

Tack så mycket för hjälpen! Jag minns att du skrev massor om smink på BT

• April Mamma

Ögonskugga/puder håller sig i ca 1-1,5 år. Mascara i ca 3 mån.
    Läppstift i ca 6-12 mån. En foundation i ca 12 mån.

• mooogn

Tack Då skall jag passa på att beställa nu, då. Försöker sprida ut utgifterna under det kommande året och dessutom så hittade jag så himla tjusiga grejer *S*

• April Mamma

Sorry, såg nu att du skrev i oöppnad förpackning,det jag skrev var ju för en öppnad produkt.

• HannaCecilia

får man fråga vad du ska göra för speciellt 2007 när du redan hittat smink till det? Blev lite nyfiken här

• BrideOf Rocky

Moong,

oöppnade i kylskåp tror jag absolut är lugnt!
    Mina cremeögonskuggor är 3 år gamla och börjar bli dåliga nu.
    Vad nyfiken ajg blir, vad är det för smink???

AprilMamma,
    1,5-2 år på ögonskuggor och puder?

Jag har haft en del av mina puder i säkert 4-5 år.
    Och några av mina bästa highlihts har jag ärvt av min mormor, hon köpte dom på 70-talet.

• April Mamma
    BrideOf Rocky skrev 2006-11-02 21:42:04 följande:
    Moong,oöppnade i kylskåp tror jag absolut är lugnt!Mina cremeögonskuggor är 3 år gamla och börjar bli dåliga nu.Vad nyfiken ajg blir, vad är det för smink???AprilMamma,1,5-2 år på ögonskuggor och puder?Jag har haft en del av mina puder i säkert 4-5 år.Och några av mina bästa highlihts har jag ärvt av min mormor, hon köpte dom på 70-talet.
    Ja, visst kan du ha smink längre, men smink är ju en "färskvara" och det bildas ju bakterier och annat gojs där i efter ett tag. Detta är ju en rekomendation om man vill använda fräscht smink i ansiktet och undvika allergier och utslag osv som man kan få av för gammalt smink.

Den från 70-talet skulle jag då aldrig våga använda
  • BrideOf Rocky

Aprilmamma,
    Fast eftersom jag aldrig går ner med fingrar eller smutsiga penslar i burken så är det knappast nån fara.
    Ögonskugga är inte färsk vara på samma sätt som mascara och läppstift.
    Bakterier i mascara är det knappast nån fara med, det handlar mest om att få snygga fransar.

Det är lite med smink och bakterier som med gravida och listeria
    Överdrifter och hysteri

• April Mamma
    BrideOf Rocky skrev 2006-11-02 21:58:17 följande:
    Aprilmamma,Fast eftersom jag aldrig går ner med fingrar eller smutsiga penslar i burken så är det knappast nån fara.Ögonskugga är inte färsk vara på samma sätt som mascara och läppstift.Bakterier i mascara är det knappast nån fara med, det handlar mest om att få snygga fransar.Det är lite med smink och bakterier som med gravida och listeriaÖverdrifter och hysteri
      hur sjutton sminkar du dig då,inga fingrar el penslar?
  • BrideOf Rocky

Jag tvättar penslarna regelbundet med Yes.
    Sen använder jag ett rent föremål typ en ren spatel och skopar över sminket på handen,sen använder jag fingrarna eller penslar.

Mycket jox.
    Fast så där håller jag ju bara på med läppstift,fetsmink,cremeskuggor osv.

• mooogn

Vi bjuder till bröllop nästa år *S*

Sminket såg jag bara i en Yves Rocher-katalog. Skall beställa en del och se hur det funkar och hur länge det sitter kvar. Modellen blev iaf snygg!

Svar på tråden Sminks hållbarhet