• Komzi

Skydda kinderna mot kyla?

Idag berättade min mamma att när jag var liten (18 år sedan) så skulle man smörja bebisarnas kinder med vattenlösvaselin för att skydda mot kylan. Har inte tänkt på det innan, Hur gör ni? Smörjer ni eller det behövs inte? (sonen är 3 månader)

Tack!

• Svar på tråden Skydda kinderna mot kyla?
  • Cia o krabaten

Så små behövs inte tycker jag personligen. De ligger ju nästan alltid nerbäddade någonstans i alla fall. Min 19 månaders däremot funderar jag på när inte halsduk och öronmössa hjälper...

• Southern Belle

Undvik att tvätta ansiktet innan ni går ut på morgonen för att hudens naturliga fett ska finnas kvar och skydda huden. Smörj inte på morgonen utan på kvällen istället!

• Ragnar

De få gånger det har varit så kallt så har jag satt lanolin (ullfett) på både mina och barnets kinder. Har annars hört att det viktigaste är att inte smörja med något som innehåller vatten eftersom det fryser.

• Kenzie

Min bvc-sköterska rekommenderade någon Nivea som inte var vattenbaserad, kommer såklart inte ihåg vilken det var dock.
    Vi ska iväg och leta efter den idag, sonens kinder blir väldigt röda och torra trots att vi tvättar och smörjer på kvällen.

• Komzi

Frågade på bvc idag också o hon tyckte inte att jag behöver smörja hans kinder då han ligger skyddad i vagnen.

• emmsan123

Säger som Southern Belle, undvik att tvätta och smörj på kvällen.

Stolt mamma till Oskar 060329
  • Lucky

Det finns en salva på naturapoteket som heter Väder och vind-salva som är vattenfri och bra att smörja torra kinder med i vintertid!

Svar på tråden Skydda kinderna mot kyla?