• Max32

När kan barn borsta tänderna och duscha själva ?

Vi har en dotter som fyller 5 år om en månad, vi har ibland låtit henne själv borsta tänderna och duscha själv under vårt överinseende. Hur har ni gjort som har erfarenhet av detta ? Vi som föräldrar är ej helt överens när man kan anses mogen att klara detta själv. I övrigt är hon duktig för sin ålder och sedan hon var tre år har hon kunnat klä på sig själv.

• Svar på tråden När kan barn borsta tänderna och duscha själva ?
  • Molle72

De säger att de inte klarar att borsta tänderna ordenligt förren de har fyllt tolv år. Vi la våra barn i knät och borstade deras tänder efter att de gjort det själva. De kommer nu själva och ber oss borsta deras tänder de älskar det. Sen kan de ju ducha själva när som helst egentligen bara man kollar så de tvättar sig riktigt. Lycka till.

• Pallas

Duscha och tvätta sig själva kan de göra ganska tidigt, men som Molle säger bör man borsta deras tänder upp i 12-årsåldern.

• björkmamma

Japp som sägs ovan så rek tandläkare/hygienister att man hjälper barnen upp till 12år, ialla fall en gång per dag. Huvudet i knät är toppen, då ser man vad man gör.

• vilden

Vår femåring ( och vår treåring ) duschar och borstar tänderna själva ibland. Det händer flera gånger i veckan. Tvätta håret gör vi på dem och borsta tänderna försöker vi göra en gång om dagen iaf.

• danitra

*S*

DEt finns säker en massa forskning och experter som säger att man ska övervaka barns tandborstning upp till 12 års ålder men själv har jag väldigt svårt att se en 12-åring få hjälp med tandborstningen!

När jag var 12 så hade jag skött min personliga hygien med menstruation och allt i många år, handlade kläder själv och gick på stan samt övernattade på egen hand. Att min mamma vid den åldern skulle kolla min tandborstning är faktiskt en osannolik och komisk tanke.

Men visst finns det säkert en poäng i det...

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • björkmamma

Har en 12-åring och en 10-åring och de borstar själva, så vi följer inte rek.Upp till 9 tror jag vi "skötte"oss... Poängen var väl mer den att TS barn är för litet för att sköta det på egen hand.

• mysan82

min sambos dotter är 8 år snart 9 och vi tvättar hennes hår. ( hon har långt hår) men tandborstningen sköter hon själv.( har börjat med det för nåt halvår sen)

• Blue Dragon

Upp till 7år har jag hört, med tandborstningen alltså. Mina största flicka på 4,5 år får duscha själv ibland men det blir inte så bra med rengöringen så vi har minst en dag i veckan som jag är med och tvättar hennes hår och kropp grundligt. Min flicka är oxå duktig för sin ålder.

Men jag borstar deras tänder på kvällarna och sen på morgonen får dom göra det själva. Inte alla dagar men många.

• Lishon

Tandborstning bör man nog borsta åt dem länge eftersom det är svårt att borsta rätt och komma åt överrallt. Att tvätta sig vet jag inte riktigt. Man kanske kan hjälpas åt ett tag till. Vid 5 är man inte så stor.

• MariaKsk88

Mitt kusinbarn är 10 och jag skulle inte kunna tänka mig att borsta hans tänder när jag borstar hans lillasyrras (som är 7)... Men det beror väl på barnet! Duscha klarar man nog innan, det är bara att se så att de tvättar sig ordentligt. :)

• Linsa

Vår dotter är sex år och hon får duscha själv en stund först sen hjälper vi henne med att tvätta håret och skölja av kroppen, sen får hon själv torka sig och ta på kläder......

Sonen är tre år och vill väldigt gärna göra allt själv *skratt* men där får vi hjälpa till både med duchning och tandborstning

När barnen ska borsta tänderna så borstar vi först sen får dem borsta lite efteråt ibland blir det tvärtom att dem börjar sen vi.....

Stolt mamma till tre busfrön
  • MBert

När det gäller tandborstning handlar det om tillräckligt bra finmotorik för att komma åt överallt och få det bra gjort helt enkelt, därför rekommendationen om 10-12 år.

Visst kan man borsta tänderna själv innan dess. Det gör ju redan en 2-3-åring, men det blir inte tillräckligt bra! Då bör en förälder efterborsta så det blir ordentligt!

När man kommer upp i 7-årsåldern kan barnet få borsta på morgonen själv då och då, inte varje dag, OM man som förälder borstar ordentligt på kvällen och barnet sköljer fluor en gång i veckan.

När det gäller duscha är det samma sak fast med andra tidsramar. Det handlar alltså om när man kan göra det tillräckligt bra själv. Upp till skolåldern behöver nog de flesta barnen lite hjälp med att bl.a. se om det är schampo kvar i håret. Men sen beror det väl på "mognad" när de själva kan var man ska tvätta, hur noga och att låta håret skölja tillräckligt länge etc.
    Men nog behöver det ses över då och då så det blir riktigt gjort...

• Trelletös

Har en 5 åring hon får borsta själv lör och sön morgon. Absolut inte på kvällarna och inte i veckan.Samtidigt känner hon lite ansvar när hon får göra det själv. Efter hon borstat tar jag tandborsten och borstar, frågar samtidigt henne om hon borstat här och där och där. Då borstar jag samtidigt men hon känner att det är hon som gjort det.
    Duschar gör hon själv men vi hjälps åt att tvåla in kroppen och tvätta håret. jag gör det först sen hon eller tvärt om.
    Du som förälder har ansvar för hennes tänder. Nu kommer snart de stora tänderna som hon ska ha hela livet ska hon förstöra dem redan? Gör henne inte större än vad hon är.
    Vår dotter har tagit på sig själv alltid känns det som, har aldrig behövt hjäpa till så mycket.

Svar på tråden När kan barn borsta tänderna och duscha själva ?