• MariaViktor

Vad göra med skrapsår på knät?

Min tjej är 13 månader och har precis lärt sig gå. Hon har slagit upp lite på knät för lite mer en en vecka sedan. Eftersom hon är nybörjare på att gå så rammlar hon ju en del och såret blir bara större och större. Nu har hon sår på hela knäskålen. Det ser torrt ut och inga tecken på infektion.

Nått tips på nått bra förband?

Carpe diem!
  • Svar på tråden Vad göra med skrapsår på knät?
  • asaA

Jag har arbetat de senaste sommrarna på distrikt, så sår det kan jag Gå till apoteket och titta efter vad de har i plåster väg. Köp något stort förband som täcker hela knäskålen, på så sätt behöver hon ju inte slå upp såret varje gång hon trillar. Eftersom det är torrt o fint så är det väl mer ett skyddsförband du är ute efter?

• MariaViktor

Plåster jag testat samt kompresser men det hjälper inte. Hon hade nog behövt något tjockare förband. Fuderar på duoderm men är det bra om såret är torrt? Jag är inte duktig på sådana här sår mest på öppna blodiga infekterade bukar

Carpe diem!
  • asaA

På distriktet använder jag mycket Mepore Pro på sådana sår. Men om du har tillgång till Duoderm så testa det. Duoderm går ju ha på skavsår bla. och det är väl något liknande hon har skulle man väl kunna säga?

Svar på tråden Vad göra med skrapsår på knät?