• WildaEmma

    Fler test piloter för Brasilien

    Hej,

    AC ska under November resa till Brasilien för att försöka återuppta samarbetet med landet och vi har ansökt som frivilliga.

    Jag undrar om det finns några andra Brasilianska test piloter/familjer på detta forum?

  • Svar på tråden Fler test piloter för Brasilien
  • jamis

    Vi funderar på att göra en enskild adoption i Brasilien. Funderar ni på att adoptera från Brasilien?

  • WildaEmma

    Hejsan Jam,

    Vi kom ganska långt i vår enskilda adoption i Brasilien eftersom det inte fanns några alternativ, men i höstas fick vi reda på att Brasilien och AC har återupptagit samarbetet. Vi har ingått i piloten och våra papper finns nu i två delstater i Brasilien och vi väntar på barnbesked. Håller tummarna att det ska gå snabbt!

    Jag undrar hur det kommer sig att ni vill göra en enskild adoption från just Brasilien? Min man är från Brasilien vilket gjorde att det var vårt främsta (enda?) alternativ när vi valde land, men tyvärr fanns ingen svensk organisation som arbetade med Brasilien just då. Läget är annorlunda nu.

    Vad jag kan berätta om Brasilien och enskild adoption så såg det ut så här i september:

    Enligt CEJAI (adoptionsmyndighet) i Rio så går alla barn först genom en intern process där man försöker hitta föräldrar, släktingar eller kanske fosterföräldrar. När det är klart och tydligt att barnet inte kan återgå till sin familj (processen kan ta upp till ett år)kan barnet ingå i adoptionsprocess. Då är det endast öppet för par som bor i Brasilien. De barn som sedan inte blir bortadopterade hamnar i den internationella poolen som vi och även ni skulle tillhöra. Åldern på barnen skulle vara över 5 år (men närmre 7 år) och väntan väldigt lång (dom kunde inte ge någon tid men mer än 2 år efter det att alla papper är godkända). Just nu är det mycket prat om kidnappning och av dålig behandling av barn så det är stor misstänktsamhet runt adoption och särskild internationell adoption.

    Endast om vi flyttade tillbaka till Brasilien och bor där skulle vi kunna få ett yngre barn och att det skulle gå snabbare. Jag vill tillägga att vi har kontakt med ett barnhem och stort stöd i Brasilien men det är just att genomgå hela myndighetsprocessen som är väldigt krävande. Processen som ni genomgår i Sverige (kurs, socialtjänsten, hembesök, etc) måste ni även genomgå i Brasilien. Även om allt material kan bli översatt och ingår i era papper så gör dom en ny utvärdering i Brasilien så ni måste infinna er där vid ett flertal tillfällen. Om ni inte har Portugisiska som hemspråk kan detta vara en komplicerad process. Eftersom min man pratar portugisiska och min svägerska är advokat var det någonting vi kände var OK - särskilt eftersom det inte fanns något alternativ till enskild adoption.

    MEN, nu är läget annorlunda...Jag rekommenderar att du tar en titt på Adoptions Centrums hemsida - där står det om just Brasilien och deras arbete tillsammans.

    Att samla information kommer förhoppningsvis att hjälpa er fatta beslut men jag står gärna till tjänst med mer information. Det är bara att hojta till.

    Lycka till
    Ciao

  • jamis

    Oj! Och tack för all den infon! Jag har bott i Brasilien i 3 år och känner att jag ville adoptera från det landet. Vi ville även ha ett yngre barn och det trodde vi var möjligt om vi adopterade ett känt barn. På MIA sa de att de inte haft möjlighet att genomföra någon adoption från Brasilien eftersom myndigheterna i Brasilien inte verkar veta hur det ska gå till... eller kanske som du skriver, att det tar väldigt lång tid. Vi hade tänkt att åka till Brasilien och vara där några månader för att "övervaka" processen och även få hjälp med en advokat som jag känner. Vi har oxå kontakt med "barnhem" och andra som arbetar med familjer i slumområden. Jag kan portugisiska så det skulle inte vara något problem.

    Vet du om alla stater fungerar som RIO? Det borde de göra eller hur?

    Jag har även läst på ACs hemsida och pratat med de om Brasilien. Hur går det för er nu? Vilken medgivandeålder har ni? Vi skulle nog vilja ha 0-18 månader och då tror jag att Brasilien går bort tyvärr...

    Om man flyttar till Brasilien och det skulle gå fortare... visst måste man fortfarande ha medgivande från Sverige? Eller skulle de utgå från att ni var Brasilianska medborgare eftersom din man är från Brasilien? Hur skulle det fungera för oss som är två svenskar...? Vi skulle nog inte ha något emot att flytta dit, har faktiskt pratat om det, men inte velat eftersom vi ska adoptera och måste bo i Sverige.

    Jag kommer nog att fråga mer, jag vill gärna veta hur det går med ACs samarbete med Brasilien och hur det ser ut om man har medgivande 0-18 mån, men det kan väl inte du svara på

    Nu ska jag fira jul

    GOD JUL!

  • vänat

    Ser att de är en gamal tråd men nyfiken och undrar hur de gått för er som funderat på att adopetar från Brasilien? Har ni genom för någon andoption? hur gick de till? hur lång tid tog de?

    Frågra mest för jag har vänner som prata om att försöka bo en länge tid i Brasilien och sedan även försöka genom för adoption.

    Vet ni vilka krav myndigheter i Brasilien ställer på de blivande adoptivföräldrana? när de gäller ålder? utbildning? inkomst? etc?

  • Diana45

    Hej, jag skulle verkligen vilja att du  WildaEmma kontakade migSkrattande. Jag ska starta en adoptionsförmedling och har varit i Brasilien. Om du eller någon annan person är insatt i landet och adoption så kontakta mig på nikkis@hotmail.com

Svar på tråden Fler test piloter för Brasilien