• trollhassel

PCO(S) och p-piller Yasmin

Ja då var det konstaterat...Jag var hos gyn igår och visst hade jag PCO som jag redan misstänkt. Jag fick utskrivet Yasmin för att få en mer regelbunden menscykel och för att få bukt med akne.

Till saken hör att jag har ätit p-piller i flera år tidigare (en annan sort) men slutade pga min brist på sexlust. Lusten kom VERKLIGEN tillbaks (om jag anat att pillren gjorde så stor skillnad hade jag slutat långt tidigare).

Nu vet jag inte riktigt om jag ska börja ta Yasmin. Å ena sidan ger ju höjd testosteronhalt besvär med finnar, mensstörningar, ökad risk för livmodercancer m.m. Å andra sidan är det också testosteron som ger sexlust. Gyn tyckte att jag skulle prova, men jag är ganska misstänksam mot p-piller nu. Det sista jag vill är att bli asexuell igen...

Någon med PCO som har erfarenhet av Yasmin eller liknande p-piller? Positiva och negativa effekter?

Ska kanske tillägga att jag inte försöker bli gravid.

• Svar på tråden PCO(S) och p-piller Yasmin
  • Agoo

Fick Desolett utskrivet när jag fick veta att det va PCO jag hade.. och det e väl typ samma som med yasmin då antar jag vad det gäller sexlusten.
    Är ju inte kul att p-pillret ska ha den negativa effekten men jag har nog inget val eftersom jag inte får mens utan p-piller

Hmm det positiva är väl att jag gick ner i vikt och blev av med de förbaskade finnarna

Men är det bara sexlusten du oroar dig för så tycker jag ändå du ska prova eftersom det kan få din PCO att bli bättre. Självklart e det inte kul att det kan ha inverkan på sexlusten...

Vilka p-piller var det du åt innan ? Kan ju vara skillnad med Yasmin?

• trollhassel

Det var just Desolett jag tog tidigare. När jag tog dem hade jag inte några större problem med finnar och man får ju regelbundna blödningar med p-piller. Märker du också av att sexlusten minskar med Desolett?

Enligt gyn innehåller Yasmin ett annat gestagen än Desolett och behöver därför inte påverka på samma sätt. Det lär fungera särskilt bra mot finnar dessutom.

Jag är ganska kluven...men jag antar att det bara är att testa...Känns lite jobbigt bara eftersom jag i princip hade bestämt mig för att aldrig ta p-piller igen.

PCO-symptomen jag har nu (finnar, troligen ingen ägglossning, lite rund mage) är definitivt att föredra framför att tappa lusten. Men vem vet, Yasmin funkar kanske jättebra så jag kan få alla fördelar.

• Agoo

Ja det kan man väl säga att jag gör... Den e ju inte på topp iaf ^^ Men är Yasmin bättre kanske man skulle byta

Ja, har samma PCO symptom ja me .. ingen mens, alltid haft lite mage som syntes lite mer när mensen försvann i 1 ½ år :S, o stora problem med finnar innan ja började med p-pillren.
    Tack o lov gick jag ner ca 4kg me p-pillren.. låter inte mkt men det syns.. ehm o märks på vissa byxor

Tycker du ska testa iallafall Funkar det inte så prata me BM igen..

Lycka till

• LiselottePCOS

Testosteronet höjer sexlusten när halten av hormonet sjunker ja då sjunker lusten. P-piller ökar halten SHBG som binder  testosteronet till sig.

• trollhassel

Saja: Bra att pillren funkar på finnar och vikt för dig iaf. 4 kg hade nog märkts mkt för mig med eftersom mina extrakilon har placerat sig just på magen Får se hur jag gör...

Liselotte: Typiskt, man vill ju inte behöva välja - antingen jättemycket finnar eller ingen lust...Men alla tappar ju inte lusten av p-piller. Olika sorters piller ökar kanske SHGB olika mycket?

Apropå hormoner, vet du om man alltid har insulinresistens om man har PCO? Även om man är normalviktig?

• trollhassel

...och i så fall, kan insulinresistensen förbättras av att man tar p-piller?

• LiselottePCOS

Trollhassel:
    Ja det kan vara så att man regerar olika på olika märken av p-piller. Troligen är den nedsatta lusten övervgående efter några månader bör det bli bättre igen, går det inte får  man byta..  Vid PCOS är  det tyvärr få fabrikat att välja på att välja på.

Ja tyvärr har många nomalviktiga probelem med insulinreistens. Läste det i en artikel av doktor Jan Holte. Den är inte kvar på internet.  Det ökar risken för att man kan utveckla övervikt.

En annan nyare artikel av  Jan Holte är  http://www.iris.y.se/irisblad/blad_0504.htm

Insulinresitens kan bli värre av p-piller, anar att det är ett övergående fenomen men jag minns inte helt. Ska dubbelkolla vid tillfälle med en av läkarna  som gjort en studie och upptäckte det.

• trollhassel

Liselotte: Förra gången jag tog p-piller märkte jag faktiskt inte att lusten försvann i början, det smög sig på under de sista åren jag tog dem. Och sen märkte jag stor skillnad när jag slutade.

Anledningen att jag undrar över insulinresistensen är att jag har rätt mkt typ 2 diabetes i släkten, samt att jag lätt får sockersug. Jag undviker sötsaker och motionerar ganska mycket, annars hade jag förmodligen varit överviktig.

• trollhassel

Någon som har erfarenhet av p-pillret Diane? Det ska vara ganska likt Yasmin har jag för mig.

• Bliw

Nu har ju inte jag PCO men har tidigare lidit av minskad sexlust, mellanblödningar och finnar av p-piller. Jag har testar massa olika sorter men har nu Yasmin och tycker att det är ett kanonpiller!! Inga finnar eller blödningar och sexlust har jag.

Jag tycker att du kan prova, Yasmin är i alla fall annorlunda mot andra piller men sen beror det ju på hur dom passar just dej.

• trollhassel

Bliw: Det låter ju positivt, att det finns en chans att slippa biverkningar med Yasmin även om man får det med andra piller.

• daysi80

Jag har precis slutat äta Diane. Jag nojade mig för blodpropp hela tiden, och nu har vi bestämt oss för att börja försökra skaffa barn...
    Jag hade sex 1 gång på 4 månader med sambon under de 4 månaderna jag åt Diane.... sexlusten som hade varit på topp under pilleruppehålet bara försvann. Inget kul alls!

• Geken

Trollhassel.

Känner igen mig i din beskrivning. Provade i yngre år alla möjliga p-piller såsom desolett, trinovum, samt ngt annat (som jag inte minns namnet på. Av samtliga gick jag upp i vikt, eller kanske rättare sagt fick ökad aptit och åt upp mig några kilon, samt tappade sexlusten totalt. Avstod således från p-piller en längre tid. Eftersom jag besvärades av otrolig mesnvärk rekommenderade min gyn Yasmin, vilket jag provade och fortsatte med under tre år. Jag kände inte samma biverkningar av dessa! Ingen tappad sexlust, ingen ökad aptit. Dessutom fick jag jättefin hy, jag som alltid besvärats av akne.
    Mitt tips är att prova tre måndader. Trivs du inte kan du alltid sluta.

Lycka till!

• trollhassel

Oj, tråden lever fortfarande!

daisy80: Ja, det är jäkligt trist att ha noll sexlust (även för sambon...)Har du märkt att lusten börjar komma tillbaks än?

Geken: Vad skönt att Yasmin funkar bra för dig. Jag har fortfarande inte börjat ta dem, känner mig så motvillig mot att mixtra med mina hormoner igen. Fast det är som du säger, man kan ju alltid sluta om det inte fungerar.

Det verkar vara så otroligt individuellt det där med hur p-piller fungerar, vilka biverkningar man får. Man kan inte veta utan att prova.

• SuperMumy

Jag har PCO´s och har konstant vägrat ta p-piller/mini piller. Fördelarna väger inte upp nackdelarna tycker jag.

God Jul och Gott Nytt År!!!
  • Suni

åt yasmine när jag inte ville bli grav. dom funkade jätte jätte bra för mig =)

• daysi80

Sexlusten kom tillbaka omgående, och nu har vi nuppat varannan dag i 2 veckor typ...men det är ju för att göra barn..annars vore det överambitiöst...hehe.

Är på cykeldag 29 nu efter att sista pillermensen med Diane och har haft en massa ÄL-symtom och nu gravsymtom. Har jag inte haft förut....

• Emmmsan

Känner verkligen gen mig i din beskrivning!!!!

Slutade med p-piller i december -05 på grund av att jag hade ingen sexlust!!! Har ett förhållande sedan sex år tillbaka och min obefintliga sxlust började tära på förhållandet. Väntade och väntade på mensen, gjorde några grav. test men som visade negativt, höll på att bli TOKIG!! I maj ringde jag till gynmottagningen men där sa dom bara att jag skull ge det några månader till så jag väntade och väntade men ingen mens kom. Så jag ringde tillbaka i oktober oh då var barnmorskan jag pratade med nästan påväg att be mig ringa upp om ett par månader igen, men efter mycket om och men fck jag en tid i november. ÄNTLIGEN tänkte jag. Men när jag kom dit i november var doktorn sjuk... vilken besvikelse!!!!! Fick i alla fall en ny tid idag (8 januari) och visst var det som jag hade misstänkt men inte ville tro, jag har PCOS.
    Fick i alla fall Yasmine precis som du (plus piller som skulle sätta igång mensen). Jag ska nog ge dom en chans, man har ju trots allt hört mycket bra saker om Yasmine. Och funkar det inte så funkar det inte då får man väl testa något annat.

Oj, vad långt inlägget blev, hihi, hoppas någon orkade läsa..

• jessipessi

jag fick osså äta yasmin i 3månader tyckte det kändes onödigt i omed att jag ville bli gravid men sen slutade jag med dem i oktober tror jag det var o sen blev jag gravid i december.. jag tycker du ska ta dem

Svar på tråden PCO(S) och p-piller Yasmin