• BlygTjej

Har du kastrerat din hanhund?

Vi har en Golden-hane på 2 år som vi funderar på att kastrera. Vill veta varför ni har valt att göra det och vad för och nackdelarna varit?

• Svar på tråden Har du kastrerat din hanhund?
  • Ancha

Min mamma kastrerade sin pudel hane på 7-8 år för att han alltid satte på mammas gubbes stövare. Stövaren vågade inte säga emot så dom satt alltid fast.
    Efter kastreringen så är han en helt annan hund..han bryr sig inte om andra tikar. Där vart det lyckat.

Varför vill ni kastrera eran hund?

• längtarefterbarn

Mina 2 hundar ska kastreras i december.
    Anledningen är att båda mår väldigt dåligt om det kommer löptikar i närheten, de äter inte, blir helt stirriga osv. Vi ska precis flytta och där bor 5 tikar i området så det är för deras skull. Dessutom tycker jag egentligen inte att det finns nån anledning att inte kastera hanhundar man inte ska avla på. Såvida man inte ska meritera dem på nåt sätt.

• Koff

Kastrerade min hund av medicinska skäl. Ingen större skillnad förutom att han nu väger 2kg mer och inte är så speciellt intresserad av tikar.

• BlygTjej

Ancha: På senaste tiden har han blivit väldigt intresserad av mina föräldrars tik och drar, nosar och slickar på ALLT när vi är ute och går.

BF ---> 74 dagar kvar!
  • BlygTjej

Vad kan för och nackdelarna vara med kastrering då? Man kan ju inte ställa ut och inte avla, men tävla och sånt då? Funkar det? Hunden kan bli tjock och latare? Mer?

BF ---> 74 dagar kvar!
  • längtarefterbarn

Det är inte säkert att det blir nån skillnad alls. invanda beteenden ändras ju inte.

Vid utställning går det bra om hunden är kasterard om du har ett intyg som talar om att hunden inna ingreppet hade fullt utvecklade och normalt belägna testiklar. Finns speciella blanketter, men det ska ju veterinär göra.

Lydnadsprov får alla hundar delta i.

Viltspår är oxå öppet för alla.

• längtarefterbarn

Jag tror att det är så iallafall.

Jag stavar som en kratta!

• Dollars matte

Jag och sambon hade var sin hund när vi träffades, båda terrier och hanhundar i värsta trotsåldern (ca 1,5 år) med tendenser till sk "hanhundsaggresivitet". De kom inte alls överens utan det blev blodiga slagsmål så fort de kom för nära varandra. Så när vi flyttade ihop provade vi först sån där hormonspruta/tillfällig kemisk kastrering för att se om det blev någon skillnad så att det var värt att kastrera eller om vi skulle bli tvungna att omplacera den ena hunden. Sprutan tog så där, de blev inte kompisar men de slogs åtminstone inte. Vi bestämde oss för kastrering i alla fall. Det tog två veckor och sen vände det på en femöring och de började busa tillsammans vilket de aldrig ens hade försökt inbjuda till förut!
    Nu är det 1 år sen kastreringen och de är bästisar, de gaddar tyvärr ihop sig mot kvarterets andra hundar, men det har nog mer med terriermentaliteten att göra. Dessutom blir de inte alls lika hispiga när det är löptikar i närheten (även om de fortfarande vädrar och nosar väldigt mycket på sådana fläckar) och är mer lyhörda och följsamma än innan. Nackdelen är förstås att möjligheten till avel har försvunnit, men annars ser jag inga nackdelar alls. Jo, efter någon månad såg vi att de redan hade lagt på sig en del hull så vi bytte till lightfoder omgående och sen dess är det inga problem med vikten så länge de får ordentligt med motion.
    Är ni osäkra så prova med hormonspruta först! Det kan ge åtminstone en vink om hur hunden blir efter kastrering.

• BlygTjej

Känns kanske som man borde ringa och rådfråga någon veterinär men samtidigt känns det onödigt. Alla veterinärer resonerar ju olika om allting känns det som. Kanske ska prova en kemisk kastrering först för att se hur han reagerar? Hur länge håller den sprutan i sig? För det är bara en vanlig spruta väl?

Är så himla velig, känns som att man "tar" något ifrån hunden om man kastrerar honom. Min lilla älskling...

BF ---> 74 dagar kvar!
  • längtarefterbarn

Kemisk kastrering håller 2-3 månader

• Euphorbia

Det enda du "tar" ifrån hunden är en massa bekymmer och besvär.
    Vi provade med en kemisk kastrering på våran hanhund först, och den tog inte alls, han var precis lika intresserad av löptikar, men vi beslutade oss för att kastrera på riktigt ändå, och det ångrar vi inte!! Det senaste löpet (vi har två tikar som löper olika tid) så visade han inget intresse alls för löpet, han som annars brukar hänga i rumpan på dom oavbrutet och skälla om man stänger in honom i ett annat rum.
    Han har blivit lite knubbigare, men bara så att matte lider av det, inte han.
    I övrigt blev han som vanligt redan på kvällen efter operationen, lite keligare kanske.
    Nu slipper man skaffa hundvakt så fort någon börjar löpa!

• BlygTjej

Euphorbia: Det har jag också funderat på, blir det någon skillnad på hunden om man provar med kemisk kastrering? Mina föräldrar gjorde det med deras hanhund först men det märktes ingenting alls. Sen kastrerade dem på riktigt, han blev tjockare, latare och bryr sig inte ett dugg om löptikar. Dock är han fortfarande arg mot andra hundar, det beteéndet försvann inte.

Aah, blir galen. Vet inte alls vad vi ska göra! Fundersam

BF ---> 74 dagar kvar!
  • Hallonsaft

Blygtjej:

Då ska jag tvärtemot alla andra skriva alla nackdelar som kan komma med en kastrering.

* De kan få större matintresse.

* Samtidigt får de sämre ämnesomsättning = svåra att hålla i hull.

* Problemmet behöver inte alls försvinna.

* De kan bli mobbade av andra hundar, både tikar oh hanar. Har flera kastrerade hundar i min omgivning som har stora problem med andra hundar som de innan operation fungerat jättebra med. De blir ridna på, de får inte vara med, de andra hundarna går på dem m.m

* De kan få sämra pälskvalite.

* De kan bli inkontinenta och behöva äta medicin resten av livet. Kostar!

* Har hunden beteende problem som inte är homonellt betingat, så kan dessa bli värre. Tex utfall som bottnar i osäkerhet. Reservation för hundar/människor.

* En äldre hund som kastreras har oftast befäst sitt beteende och ändrar inte detta efter operation. Tex doften av en tik är så djupt rotat i hanen att det är en doft som är mycket positiv, så intresset för doften kan fortfarande vara stark.

* En operation är alltid ett riskmoment.

Sen finns det naturligtvis fördelar också. Jag tycker man ska väga för- och nackdelar och besluta sig därefter. En vet. rekommenderar nog oftas en kastrering, men hur mycket Etologi har de läst? Inte mycket!

I mitt jobb får jag dagligen se de negativa sidorna som kan drabba en kastrat. Visst finns där också fördelar, men många av dessa kastrater hade det bättre innan.

Sen får man inte samma verkan på hunden av en p-spruta och en riktig kastrering.

• Laminie

Ska läsa igenom tråden för undrar samma sak som TS

• BlygTjej

Hallonsaft: Vad skönt att någon kan skriva nackdelarna också Även om det inte alltid är kul att höra men det är j ren fakta.

Förhoppningsvis så verkar vår hund lugnat ner sig, han kanske hörde när vi började prata lite smått om kastrering?

• Gnista

Tycker att det är lite konstigt att kastering av hund ska vara en sådan känslig fråga. Om man kasterar sin hund får man ofta försvara sig. Men vi kasterar hästar, kaniner och katter på rutin. Jag tror att det kan vara skönt för hanhunden att slippa bli knäpp av löptikar, och dessutom slipper man kanske även hanhundsaggressivitet. Det sistnämda kräver dock att kasteringen sker tidigt i vovvens liv, för att slippa invant beteende. I USA kasteras nästan alla hanhundar som inte ska gå i avel.

• Rigmor Mortis

Min hund är inte kastrerad - men jag önskar att han vore det. Nu är han snart 13 år, oönskade beteenden är ganska djupt rotade vid det här laget. Tänk om vi kastrerat honom som ung! *drömmer*

• Mimic

Nej han är inte kastrerad och kommer att få ha kvar sina kulor...

Svar på tråden Har du kastrerat din hanhund?